خشونت-علیه-زنان؛-مغایر-کرامت-انسانی-است-فرهنگ-زن-ستیزی-قابل-تحمل-نیست

رئیس جمهورغنی بیان میدارد که خشونت علیه زنان خلاف شریعت اسلامی و مغایر کرامت انسانی است و فرهنگ زن ستیزی در ادارات دولتی قابل تحمل نیست.

به گزارش افغان خبر: رئیس جمهورغنی امروز چهارشنبه (3قوس) در مراسم بزرگداشت از روز جهانی منع خشونت علیه زنان در ارگ ریاست جمهوری در کابل بیان کرد که خشونت و بدرفتاری علیه زنان باید محو شود.

رئیس جمهور از مردهای افغان خواست که به صورت اساسی احترام زن را و شخصیت زن را یک هدف والای زندگی خود تعیین کنند.

وی گفت اگر قرآن مجید انسان ها را خلیفه خدا در روی زمین نامیده و آنان را به کرامت ذاتی مفتخر ساخته است، این منزلت اختصاصی به مردان ندارد و زن و مرد به صورت یکسان از آن برخوردار هستند.

آقای غنی تاکید کرد که خشونت و بدرفتاری با زنان در تضاد کامل با مقام خلافت و کرامتی است که خداوند به نوع آدمی بخشیده است. پیامبر اکرم نیز، چنانکه در کتاب سنن نسائی و برخی دیگر از کتاب های حدیث آمده است، با تأسی به رهنمودهای الهی اعلام داشت که باید با زنان به نیکی رفتار شود.

بی حرمتی به مقام زن و اقدام به خشونت در برابر وی هم تخطی از تعالیم اسلام است و هم در تعارض با قوانین و عرف های بین المللی قرار دارد.

در بخش دیگر سخنان خویش رئیس جمهورغنی به خشونت علیه زنان در ادارات دولتی اشاره کرد و گفت که در ارگان های دولتی نباید خشونت در برابر زنان صورت گیرد.

رییس جمهور می گوید که بخش عمده خشونت ها علیه زنان به اساس فرهنگ زن ستیزی در ادارات حکومتی صورت می‌گیرد که شامل تهدید و جلوگیری از حضور زنان در ادارات می‌شود.

آقای غنی افزود:"متاسفانه امروز نیز یک بخش عمده خشونت ها علیه زنان به اساس فرهنگ زن ستیز در ادارات حکومتی صورت میگیرد که شامل تهدید و جلوگیری از حضور زنان در ادارات میشود. تبعیض منفی هنوز هم دوام دارد، شکایت ها تان از پروسه سی بی آر به من رسیده و تعهد من این است که رفع می شود. این برخورد قابل تحمل نیست و مکلفیت تمام ما است تا در رفع و تغییر این فرهنگ زن ستیز تلاش نمایم".

وی با بیان این مطلب که دولت وسیله ایجاد فرصت و مساوات است، دولت وسیله تطبیق قانون اساسی است و فرهنگ زن ستیز تخلف و تمرد از قانون اساسی و از روحیه ملی است گفت که همه باید بدانند که این روحیه باید تغییر کند و این فرهنگ قابل تغییر است.

او خاطر نشان ساخت که نهادهای مدنی تلاش کنند تا سطح آگاهی عمومی را نه تنها در سطح شهرها، بلکه درقریه ها و ولسوالی ها نیز بالا ببرند و مردم را به عواقب سوئی که از اِعمال خشونت بر زنان ناشی می شود باخبر کنند.

رییس جمهور تاکید کرد که هفته محو خشونت علیه زنان یک فرصت مناسبی است تا که مردم افغانستان بتوانند در یک گفتمان ملی هم منحیث فرد و هم منحیث جامعه به ابعاد مختلف پدیده شوم خشونت و عوامل آن بپردازند.

 

خشونت علیه زنان؛ مغایر کرامت انسانی است/ فرهنگ زن ستیزی قابل تحمل نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد