مردسالاری-مانع-اشتراک-زنان-در-روند-انتخابات-میشود

شماری از فعالان مدنی می‌گویند؛ خشونت علیه زنان همه ساله بیشتر مشود و عمده ترین دلیل آن نبود مشارکت سیاسی زنان در پروسه های سیاسی است.

به گزارش افغان خبر؛ ‌محمد نعیم ایوب زاده٬‌ رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا امروز (چهارشنبه 3 قوس) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت؛ زنان در پروسه های سیاسی از جمله انتخابات به گونه گسترده شرکت کرده نمی‌توانند و دلیل ان مرد سالاری در نظام‌های انتخاباتی است و عامل عمده دیگر که مانع مشارکت زنان در انتخابات میشود، سوء استفاده جنسی از این قشر جامعه میباشد.

آقای ایوب زاده با اشاره به اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی که روز قبل مشخص شدند گفت؛ افراد که بعنوان اعضای کمیسیون‌های انتخابات و سمع شکایات انتخابات تعیین شده اند، تجربه لازم ندارند و معیار شفافیت دراین خصوص نقض شده است.

ایوب زاده بیان داشت:" کمیشنران کنونی از تجربه لازم در انتخابات برخوردار نیستند و برخی آنها در ناکامی انتخابات گذشته نیز دخیل بوده‌اند".

ایوب زاده افزود؛ کمیشنران بر اساس سلیقه‌ها و مداخلات سیاسی گزینش شده‌اند، و افراد که وابستگی سیاسی به یک گروه و روند خاص را داشته باشند نمیتوانند زمینه انتخابات شفاف و عادلانه را برگذار کنند که زنان و مردان به صورت مساوی رای دهند.

رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا گفت؛ حکومت وحدت ملی باید تلاش کند تا زمنیه سوء استفاده از زنان در پروسه های سیاسی و اجتماعی گرفته شود و هیچ کس جرئت کرده نتوانند که از زنان درخواست ناشروع کنند.

او افزود؛ یک کمیسیون باید ایجاد شود تا از حقوق زنان در پروسه های سیاسی قربانی مرد سالاران میشود دفاع کنند.

وزارت امور زنان و اطلاعات و فرهنگ باید با راه اندازی برنامه های مفید و کارساز برای مردم کشور آگاهی دهی کنند تا خشونت علیه زنان کاهش یابد و مردم از حقوق که به زنان در اسلام و قانون اساسی کشور داده شده است و معلومات حاصل کنند.

خشونت علیه زنان یکی از مشکلات جدی در جامعه افغانستان است که امار ان با گذشت هر سال افزایش پیدا میکند، با اینکه صدها نهاد مدافع حقوق زن در کشور فعالیت میکنند اما آگاهان به این باور اند که نهادهای مدافع حقوق زن تنها برای گرفتن پروژه از کشورهای خارجی فعالیت میکنند نه برای محوی خشونت علیه زنان در کشور.

خانم شفیقه خواجه زاده استاد دانشگاه می‌گوید؛ عامل اصلی افزایش خشونت علیه زنان نهادهای مدافع حقوق زن است و انان با راه اندازی برنامه ها و برای گرفتن پروژه تبلیغات میکنند.

مردسالاری مانع اشتراک زنان در روند انتخابات میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد