آلودگی-هوای-کابل،-تهدید-پنهان-برای-نسل-آینده

مسوولان و آگاهان محیط زیست می گویند؛ درصد قابل توجهی از شهر کابل برای گرمایش منازل و حمام های عمومی از زغال سنگ، پلاستیک، رابر و حتی فرش های کهنه استفاده می کنند. اگر این روند ادامه پیدا کند، نسل بعدی افغان ها نسبت به نسل کنونی آن از هوش پائین تری برخوردار خواهند بود.

به گزارش افغان نیوز: با سرد شدن هوا، آلودگی محیط زیست در کابل پایتخت افغانستان افزایش می یابد. عمده ترین دلیل آن استفاده از مواد زغال سنگ، پلاستیک، رابر و چوب برای گرمایش خانه های مسکونی، حمام ها و کره های خشت پزی می باشد. با عدم موجودیت برق و گاز استفاده از چوب و پلاستیک و حتی فرش های کهنه هم برای گرم نمودن خانه ها، به این مشکل افزوده است.

مسئولان اداره ملی محیط زیست افغانستان و شهرداری کابل می گویند: با نزدیک شدن فصل زمستان، خطراتی ناشی از آلودگی محیط زیست نیز بیشتر می شود؛ اما تا زمانی که به انرژی پاک مانند برق و گاز دسترسی پیدا نکنیم، این مشکل به قوت خویش باقی خواهد ماند.

عبدالجلیل سلطانی، سخنگوی اداره شهرداری کابل به افغان نیوز گفت: این اداره همواره از آلودگی محیط زیست نظارت می کند اما با نزدیگ شدن فصل سرما و استفاده از زغال سنگ، پلاستیک، تایر و چوب برای گرمایش خانه های مسکونی، هوای این شهر آلوده به مواد زهری می گردد که حیات باشندگان پایتخت افغانستان را به شدت تهدید می کند.

آقای سلطانی افزود: در سراسر شهر کابل 400 حمام عمومی وجود دارد که این مورد خطری بزرگی برای باشندگان کابل می باشد و روزانه صد ها کیلو مواد غیر معیاری سوختانیده می شود و دود آن در فضای عمومی، زمینه را برای تنفس و استفاده از هوای پاک ناممکن می سازد. وی افزود، خوشبختانه اداره شهرداری کابل برای جلوگیری از آلودگی هوای شهر کابل، سیستم سوخت 235 حمام عمومی را از زغالی به گازی تبدیل کرده است.

در همین حال، خدیجه جوادی، آگاه محیط زیست در رابطه به آلودگی هوای کابل گفت: آلودگی محیط زیست در کابل به حدی خطرناک شده است که اگر این وضعیت کنترول نگردد،  نسل بعدی افغان ها نسبت به نسل کنونی  از هوش پایین تری برخوردار خواهند بود، زیرا به دلیل نارسایی خون کافی به بدن و مخصوصا مغز انسان، قدرت تفکر نیز کاهش می یابد.

خانم جوادی تاکید کرد: نبود جاده های اسفالت شده و استفاده از تیل بی کیفیت و ترانسپورت غیر معیاری عوامل دیگری اند که در کنار مصرف زغال سنگ، پلاستیک و غیره... محیط زیست را آلوده نموده اند.

خطرات ناشی از آلودگی هوای کابل برای باشندگان این شهر درحالی مطرح می شود که در آستانه ای فصل زمستان قرار داریم و با سرد شدن هوا، میزان استفاده از زغال سنگ و پلاستیک برای گرم نمودن منازل نیز بیشتر می گردد. اما مسئولان کشور تنها راه حل اساسی این مشکل را دسترسی مردم به انرژی پاک و پایدار می دانند، چیزی که برای تحقق آن سال ها باید انتظار کشید. درحالی که آمار ها نشان می دهد که بیماری های ناشی از آلودگی محیط زیست، تنها در شهر کابل، پایتخت این کشور، در هر سال ده ها نفر را به کام مرگ می کشاند.

آلودگی هوای کابل، تهدید پنهان برای نسل آینده

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد