آیا-شمار-مبتلایان-به-کرونا-در-افغانستان-به-روایت-آمار-واقعیت-دارد-

معین وزارت صحت عامه کشور می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد آلوده به ویروس کرونا از ۸۰ تن بالا نرفته؛ اما کارشناس امور بهداشتی، آمار واقعی این رویداد را بیشتر از آن چیزی می‌داند که تا حال اعلام شده است.

به گزارش افغان نیوز: فدامحمد پیکان، معین وزارت صحت عامه کشور امروز پنج‌شنبه( 7، حمل) طی یک نشست خبری در کابل گفت که در 24 ساعت گذشته، از جمله 800 رویداد مشکوک ویروس کرونا، 80 مورد آن مثبت بوده است.

وی گفت: از مجموع ۸۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا 5 تن آن از کارمندان صحی می باشند و 28 تن آنان هیچ گونه تاریخچه سفر به کشور ایران نداشته اند و از طریق تماس فردی در اجتماع به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

معین وزارت صحت عامه گفت که تاکنون از ۲۹ ولایت موارد مشکوکی از ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند. او احتمال موجودیت افراد بیش‌تر مبتلا به ویروس کرونا را رد نکرد، اما گفت که برای وزارت صحت عامه نتایج آزمایش‌های لابراتواری مهم است. تاکنون ۸۰۰ مورد مشکوک به ویروس کرونا بررسی شده است.

فدامحمد پیکان گفت که برای وضع قیود روزگردی و قرنطین کامل در صورت شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور آماده‌گی دارد.

آقای پیکان از مردم خواست که به توصیه‌های صحی عمل کنند و در صورتی که از کشورهای درگیر ویروس کرونا به کشور باز می‌گردند، برای ۱۴ روز در خانه قرنطین شوند.

در همین حال، داکتر نبیل پکتین، کارشناس امور بهداشتی در مصاحبه‌ با یکی از شبکه‌های تلویزیونی گفت که آمار شمار مبتلایان به ویروس کرونا از سوی وزارت صحت عامه درست است؛ اما «نمی توانیم این آمار رایک آمار واقعی در نظر بگیریم؛ زیرا وزارت صحت عامه وارد جامعه نشده و درست آزمایش نکرده است. »

این کارشناس امور بهداشتی دلیل نبود آمار واقعی شمار مبتلایان ویروس کرونا را در کشور محدویت‌های تشخصیه و مجرای تشخیص این ویروس عنوان کرده و گفت: «در افغانستان تشخیص کرونا از یک مجرا است و محدودیت در تشخیص وجود دارد، یعنی 70 درصد دقت صورت می گیرد، اما 30 درصد دیگر را نمی تواند به درستی تشخیص دهد».

آقای پکتین افزود: افرادی که از بیرون وارد افغانستان می‌شوند، موجودیت ویروس کرونا در آنان از طریق دما سنج تشخیص می‌شود، درحالیکه 60 درصد آنان ظاهرا علایم کرونا را ندارند؛ زیرا این ویرس ممکن هنوز در حالت تخمه گذاری قرار داشته باشد.

به گفته آقای پکتین، اگر وزارت صحت عامه وارد اجتماع نشود و مرجع تشخیص کرونا بسیار اندک و مقید به چند مکان باشد، نمی تواند آمار درست از شمار مبتلایان به ویروس کرونا را ارائه نماید. او تاکید کرد که وزارت صحت عامه باید تمامی کسانی را که در این شبانه روز می میرند، آزمایش کرونا نماید و آمار دقیق از آن ارائه نماید.

این کار شناس امور بهداشتی با بیان این‌که  نبود آمار، نبود واقعیت‌ها نیست، گفت: خطرناک‌تر از افراد آلوده به ویروس کرونا، آنانی هستند که به صورت آزاد در اجتماع گشت‌و گذار دارند؛ اما ویروس در آنان تشخیص نشده است.

معین وزارت صحت عامه در مورد گزراش‌های مبنی بر اینکه شمار مبتلایان ویروس کرونا بیشتر از آمار باشد، گفت: « ما این گزارش‌ها را می پذیریم؛ اما آنچه برای ما مهم است، تأیید رویدادهای است که از طریق لابراتوار مرکزی تشخیص می‌شود».

این درحالی است که طبق آخرین آمار وزارت صحت عامه، در هرات ۵۷ مورد، در کابل هفت مورد، در سمنگان چهار مورد، در لوگر سه مورد، در فراه، نیمروز، زابل و بلخ دو – دو مورد، در ولایت‌های غزنی، قندهار، غور، بادغیس، کاپیسا و دایکندی یک – یک مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند. چهار سرباز نیروهای مأموریت حمایت قاطع نیز در کابل به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

آیا شمار مبتلایان به کرونا در افغانستان به روایت آمار واقعیت دارد؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد