اتمر-بیش-از-هزار-تن-در-افغانستان-کشته-شده-اند

محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی مدعی است که طی ۵ سال گذشته ۵۱ هزار نفر در افغانستان کشته و ۹۸ هزار تن به شمول زنان و کودکان زخمی شده اند.

به گزارش افغان نیوز: محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، امروز یک‌شنبه(۱۹حوت) طی یک مراسمی به مناسبت گرامی داشت از هشت مارچ یا روز جهانی زن در کابل گفت که جنگ و ناامنی مهم ترین مشکل مردم افغانستان است، در تفاوت با ارقام دولت آنچه ما تلاش داریم این است که حقایق را ارائه کنیم، زیرا جنگ افغانستان به مراتب تاثیرات عمیق تر از آنچه که گفته‌ شده، داشته است.

وی افزود؛ در ۵ سال گذشته ۵۱ هزار نفر در افغانستان کشته و ۹۸ هزار نفر به شمول زنان و کودکان زخمی شدند، همه این‌ها را جمع کنیم اضافه از ۱۵۰ هزار کشته و زخمی می‌شوند، این قربانی حد اقل تعلق به یک میلیون نفر دارد، تاثیرات شان بالای زنان بسیار بیشتر بوده است.”

آقای اتمر در مراسم امروز هم‌چنان گفت که فقر و محرومیت، عامل دیگری است که مردم افغانستان و به ویژه زنان در این کشور را متاثر ساخته است. اتمر تصریح نمود که هنوز کشور ما در سطح جهان بالاترین رقم مرگ و میر میر مادران و اطفال را دارد. در یک سال ۲ درصد مادران جان می‌بازند و ۲۰ در صد از کودکان نیز قبل از رسیدن به سن ۵ سالگی می‌میرند.

در کنار اینها به گفته‌ای مشاور پیشین امنیت ملی، نبود حاکمیت قانون، عامل دیگری است که زندگی زنان را در افغانستان متاثر ساخته است. موجودیت محاکم صحرایی، ازدواج های غیراسلامی، خشونت وشکنجه خانواده‌ها و فساد در نظام زندگی، زندگی زنان را با مشکلات مواجه کرده است.

او ضمن این که گفت سطح مشارکت سیاسی زنان در حکومت محدود است، از حکومت نیز انتقاد کرد و گفت که حکومت داری غیر مسئولانه در این کشور، سبب افزایش مشکلات شده است.

به باور وی؛ حکومت به ویژه رئیس جمهور غنی به جای این که به فکر حل کردن مشکلات مردم باشد، دست به مردم فریبی می‌زند و پروژه‌های که قبلا افتتاح شده را دوباره افتتاح می‌کند.

این درحالی است که یک هفته قبل یوناما گزارشی را نشر کرده بود که تنها در یک سال گذشته بیش از ۱۰ غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شدند.

افزون بر این چندی قبل رئیس جمهور غنی نیز گفته بود که در چهار و نیم سال گذشته بیش از ۴۵ هزار نیروی امنیتی در افغانستان جان باخته اند.

اتمر: بیش از 51 هزار تن در افغانستان کشته شده اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد