احتمال-حمله-نظامی-طالبان-بر-سه-ولسوالی-ولایت-دایکندی

شماری از اعضای شورای ولایتی دایکندی با ابراز نگرانی می گویند که طالبان مسلح توانسته اند در این اواخر با انجام حملات چریکی، بخش های از ولسوالی های پاتو، کجران و ناوه‌مش را ناامن سازند و احتمال می رود که این ولسوالی ها توسط جنگجویان این گروه سقوط کند.

به گزارش افغان نیوز: شیما رستمیان، رئیس شورای ولایتی دایکندی در یک تماس تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت که ولسوالی های پاتو، کجران و ناوه میش زیر تهدیدات بلند امنیتی قرار دارند و شماری از مردم در اثر درگیری های مسلحانه طالبان با نیروهای امنیتی، خانه های شان را ترک کرده آواره شده اند.

رئیس شورای ولایتی دایکندی بیان کرد؛ در ولسوالی پاتو، تعداد جنگجویان طالبان به بیش از 500 نفر می‌رسد که در این اواخر هرازگاهی بالای پاسگاه های امنیتی حملات تهاجمی را انجام  می دهند و دو روز پیش نیز بالای یک پاسگاه امنیتی حمله کردند که در نتیجه آن 8 سرباز کشته و 5 تن دیگر شان زخم برداشتند.

بانو رستمیان می افزاید که سرحدات ولایت های ناامن تحت تسلط نیروهای امنیتی نیست و طالبان چندین حمله خونین را از طریق مسیر این ولایات در سه ولسوالی دایکندی انجام داده است که سبب سقوط چندین پاسگاه امنیتی و تلفات مردم محل گردیده است. اکنون طالبان در این سه ولسوالی فعالیت های مسلحانه دارند و هرازگاهی با نیروهای امنیتی درگیر می‌شوند.

بانو رستمیان، یکی از دلایل ناامنی در این ولایت را نبود هماهنگی میان نیروهای امنیتی و ادارات محلی دانسته و از حکومت مرکزی خواست تا به وضعیت امنیتی این ولایت توجه جدی نماید.

از سوی هم، هادی رحیمی زاده عضو دیگر شورای ولایتی دایکندی می گوید که هم سرحد بودن ولایت دایکندی با ولایت های هلمند و ارزگان باعث شده که سه ولسوالی این ولایت زیر تهدید بلندی امنیتی قرار گیرد؛ اما سایر ولسوالی ها از امنیتی خوبی برخودار است.

آقای رحیمی بیان کرد، تعداد نیروهای امنیتی در مقابل طالبان بسیار اندک می باشند و از سوی دیگر تجهیزات کافی نیز در دسترس ندارند. بنابراین، اگر پوشش هوایی داده نشود و اوضاع این گونه به پیش برود احتمال می‌رود که ولسوالی های کجران، پاتو و ناوه میش به دست طالبان سقوط کند.

در همین حال، سکینه احسانی، سخنگوی والی دایکندی در این مورد می‌گوید که اوضاع فعلا خوب است و تنها در ولسوالی های کجران، پاتو و ناوه میش تهدیدات از طرف دشمن وجود دارد که دو شب پیش نیز بالای یک پاسگاه امنیتی حمله کردند و در نتیجه آن 8 سرباز امنیتی کشته و 5 شان زخم برداشتند. اما پس از عملیات نیروهای هوایی، حمله طالبان عقب زده شد.

بانو احسانی، دلیل ناامنی های اخیر ولایت دایکندی را هم‌مرز بودن شماری از ولسوالی ها و مناطق ناامن با ولایت های ارزگان هلمند دانسته و می گوید که از جمله ولسوالی پاتو با ولایت ارزگان هم‌مرز است؛ درحالیکه بیشتر ولسوالی های هم‌مرز با ولایت های ناامن مورد حمله طالبان قرار می‌گیرد.

وی گفت که با توجه به وضعیت روبه وخامت امنیتی، ولایت دایکندی اکنون در معرض حملات هراس افگنان قرار گرفته و مقام های محلی این ولایت نگران گسترش و افزایش این حملات هستند و از حکومت مرکزی می خواهند تا در این مورد توجه جدی نماید.

این در حالی است که ولایت دایکندی پیش از این یکی از ولایات امن مناطق مرکزی افغانستان پنداشته می‌شد، اما اخیرا شاهد ناآرامی ها در برخی ولسوالی های هستیم که شماری از باشندگان این ولایت، خانه های شان را ترک کرده و آواره شده اند.

احتمال حمله نظامی طالبان بر سه ولسوالی ولایت دایکندی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد