از-هر-دو-افغان،‌-یکی-مشکل-روانی-دارد

تحقیقات وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که از هر دو افغان یک نفر از فشار های روانی رنج می‌برد؛ اما هنوز هم تمامی تلاش‌ها برای رفع این معضل به شکل نمادین صورت می‌گیرد.

به گزارش افغان نیوز: ستارالدین صدیقی، رئیس دانشکده روان شناسی، امروز یک‌شنبه(21، میزان)  در مراسم تجلیل از روز جهانی صحت روانی اظهارداشت که تحقیقات وزارت صحت عامه کشور به همکاری اتحادیه اروپا که در 16 ولایت افغانستان صورت گرفته نشان می‌دهد که از هر دو افغان یک نفر از فشار های روانی رنج می‌برد.

آقای صدیقی بیان کرد که از هر پنج افغان یک نفر از انجام کار های روزمره به نارسایی روبرو است. براساس ارزیابی وزارت صحت؛ میزان افسردگی در خانم ها 70.3 فیصد و در مرد ها 50 فیصد می‌باشد. همچنان علایم اصطراب در مرد ها 30 فیصد و در خانم ها 50.3 درصد می‌باشد که ارقام تکان دهنده است.

به گفته آقای صدیقی، کشور های پیش رفته کم تر با این بیماری دچار هستند اما متاسفانه مردم افغانستان که چندین سال است با دود و باورت دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر شان به این بیماری گرفتار هستند.

وی افزود: خشونت های فامیلی، فقر و بیکاری نیز از جمله عوامل اند که یک فرد را با اختلالات روانی روبرو می‌سازد.

از سوی هم، محمد عثمان بابری، رئیس دانشگاه کابل، وضعیت بیماری روانی را در کشور نگران کننده خوانده گفت که تمام کار های که در این عرصه صورت گرفته بیشتر به شکل نمادین بوده است.

وی افزود: «متاسفانه تاهنوز یک شفاخانه صحت روانی در کشور وجود دارد و باید حکومت در این زمینه بیشتر کار کند تا در سال های آینده شاهد کاهش این آمار باشیم.»

او تاکید کرد که جوانان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های روانی قرار دارند که باید در این زمینه بیشتر کار صورت گیرد. به گفته او، قرار است به زودی به پنج ولایت در داخل دانشگاه ها مرکز خدمات صحت روانی ایجاد شود.

به گفته مسوولان وزارت صحت؛ این تحقیق در ولایت ها کابل، خوست، پکتیکا، پروان، ننگرهار، نورستان، قندهار، ارزگان، بلخ، جوزجان، بامیان، غزنی، تخار، فراه، هرات و بدخشان انجام شده است.

قابل ذکر است که در این تحقیق با بیش از 12 هزار نفر به شمول کودکان، جوانان و کهن سالان گفتگو شده است.

از هر دو افغان،‌ یکی مشکل روانی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد