استفاده-غیر-معقول-انتی‌بیوتیک-در-افغانستان

مسوولان سکتورصحت افغانستان گفته اند که سالانه بیش از ۵۰ درصد انتی بیوتیک درسراسر کشور خصوصا درکلینیک های دولتی ازسوی داکتران تجویز می گردد.

به گزارش افغان نیوز: وزارت صحت عامه کشور امروزدوشنبه (22 – عقرب) درکابل، هفته جهانی آگاهی دهی ادویه ضد میکروب را افتتاح کردند.

نجیب‌الله صافی، نماینده سازمان صحی جهانی می گوید که اکثر ادویه های ضد میکروب از سوی کلینیک  های خصوصی و دولتی برای افراد مریض تجویز می گردد.

آقای صافی افزود:« ادویه های ضد میکروب " انتی بیوتیک" که روی بازار به فروش می رسند، باید از فروختن و تجویز آن جلوگیری به عمل آید.

وی علاوه کرد، امراض که قبلا بسیار به سادگی درمان می شد اکنون به آسانی درمان نمی گردد زیرا شمارزیادی از مردم بخاطر اندک‌ترین امراض شان بیشتر از حد معمول انتی بیوتیک استفاده می نمایند.

وی تاکید می ورزد که مسوولان و دکتران سکتورصحی باید در قسمت بالابردن فهم و آگاهی مردم از اضرار و استفاده بیش از حد انتی بیوتیک اطلاع رسانی کرده و داکتران نیز از تجویز این ادویه برای در مان مریض شان استفاده ننمایند.

از سوی هم عبدالحفیظ قریشی، رئیس خدمات دوایی وزارت صحت می گوید که داکتران و کارمندان شفاخانه بصورت غیر مسوولانه از انتی بیوتیک استفاده می نمایند.

وی خاطرنشان ساخت:«درسراسر دنیا سالانه بیشتر از 500 هزار نفر به مقاومت های میکروبی مواجه است که این رقم در افغانستان بخاطر نظارت ضعیف رو به افزایش است».

به گفته آقای قریشی، سکتورهای خصوصی صحی درکشور، بخاطر نظارت ضعیف، بیشتر از انتی بیوتیک استفاده می نمایند. وی تاکید می ورزد که وزارت صحت تلاش دارد تا ازطریق رسانه های همگانی و برگزاری برنامه های دراز مدت شان برای تجویزکنندگان و تجویز شدگان، آگاهی دهی و نظارت دقیق انجام بدهند.

این درحالی است که شمارزیادی از مردم در سراسر کشور از عدم کیفیت دواهای شفاخانه ها و تشخیص نادرست درمان شان توسط دکتران شاکی بوده اظهار می دارند که اکثر دواهای که به فروش می رسند کیفیت نداشته و مریض را درمان نمی کنند اما مسوولان صحی دلیل عدم درمان مریض را استفادۀ بیش از حد انتی بیوتیک عنوان می کنند.

استفاده غیر معقول انتی‌بیوتیک در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد