افزایش-درصدی-سرخکان؛-زندگی-میلیون‌ها-کودک-افغان-در-خطر-است

سازمان صحی جهان از افزایش ۴۰ درصدی سرخکان در هفته‌های اخیر در کشور خبر داده و می‌گوید که افزایش سریع ابتلا به سرخکان در میان کودکان افغانستان زندگی و صحت میلیون‌ها کودک مبتلا به سوءتغذیه را تهدید می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان صحی جهان گفته است که صحت 35 هزار و 300 واقعه مشکوک سرخکان و مرگ 156 کودک ناشی از آن در افغانستان از ماه جنوری سال ۲۰۲۱ تا جنوری امسال گزارش شده‌است.

این سازمان تاکید کرده است؛ چیزی که نگرانی را بیش‌تر کرده افزایش سریع واقعات سرخکان در ماه گذشته‌است.

کریستین لندمیر؛ سخنگوی سازمان صحی جهان می‌گوید از مرگ‌و‌میر ناشی از سرخکان در افغانستان گزارش دقیقی در دست نیست، بنابراین ممکن است شمار مرگ‌ومیر از ارقام ارائه ‌شده به مراتب بالاتر باشد.

لندمیر افزوده است: «افزایش واقعات سرخکان از بابت سطوح بلند سوء تغذیه در افغانستان به طور ویژه قابل نگرانی است. سوء تغذیه سیستم معافیت بدن را ضعیف کرده و مردم را در معرض آسیب‌پذیری بیش‌تر در برابر امراض و مرگ ناشی از امراضی چون سرخکان به ویژه کودکان قرار می‌دهد. علاوه بر این سرخکان به سیستم معافیت بدن نیز صدمه می‌رساند».

آقای لندمیر می‌گوید سرخکان یک مرض ساری است و کودکانی که واکسین نشده‌اند در معرض خطر بلند ابتلا به آن و در نتیجه مرگ ناشی از آن قرار دارند.

به گفته او در ماه دسامبر سال گذشته کمپاین واکسین سرخکان در پاسخ به شیوع این مرض راه‌اندازی شد که ۱.۵ میلیون کودک در ولایاتی که بیش‌تر از سرخکان متاثر شده‌اند، واکسین شدند.

 سخنگوی سازمان صحی جهان گفت که  WHO در حال کمک به طرحی برای یک برنامه وسیع واکسین سرخکان می‌باشد که ممکن است در ماه می یا زودتر آغاز شود و قرار است طی آن بیش از سه میلیون طفل در سراسر افغانستان واکسین شوند.

او گفته که سازمان صحی جهان برای این برنامه در کنار وجوه عملیاتی، واکسین و وسایل اضافی فراهم خواهد کرد.

این سازمان از کشورهای جهان می‌خواهد که به ۹۵ درصد نفوس خود دو دوز واکسین سرخکان را تطبیق کنند.

این در حالی است که به تازگی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد«یونیسف» در توییتی گفته است که شفاخانه اندراگاندی در کابل روزانه بیشتر از 8 مورد سوءتغذیه حاد را ثبت می‌کند. یونیسف از افزایش شیوع سرخکان در این توییت از افزایش سرخکان در میان کودکان افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده است.

افزایش 40 درصدی سرخکان؛ زندگی میلیون‌ها کودک افغان در خطر است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد