افزایش-۴۰-درصدی-بیماری-سرخکان-در-افغانستان

سازمان جهانی صحت از افزایش ۴۰ درصدی بیماری سرخکان در افغانستان خبر داده و می‌گوید که طی یک سال ۱۵۶ کودک افغان جان باخته‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ به گفته سازمان جهانی صحت ۳۵۳۰۰ واقعه مشکوک سرخکان و مرگ ۱۵۶ کودک ناشی از آن در افغانستان از ماه جنوری سال ۲۰۲۱ تا جنوری امسال گزارش شده‌است. چیزی که نگرانی را بیش‌تر کرده، افزایش سریع واقعات سرخکان در ماه گذشته‌است.

سازمان جهانی صحت از افزایش ۴۰ درصدی سرخکان در هفته‌های اخیر خبر داده‌است.

کریستین لندمیر، سخنگوی این سازمان می‌گوید که از مرگ‌و‌میر ناشی از سرخکان در افغانستان گزارش دقیقی در دست نیست؛ بنابراین ممکن است شمار مرگ‌ومیر از ارقام ارائه‌شده به مراتب بالاتر باشد.

آقای لندمیر می‌گوید: «افزایش واقعات سرخکان از بابت سطوح بلند سوء تغذیه در افغانستان به طور ویژه قابل نگرانی است. سوء تغذیه سیستم معافیت بدن را ضعیف کرده و مردم را در معرض آسیب‌پذیری بیش‌تر در برابر امراض و مرگ ناشی از امراضی چون سرخکان به ویژه کودکان قرار می‌دهد. علاوه بر این سرخکان به سیستم معافیت بدن نیز صدمه می‌رساند.»

برنامه جهانی غذا هم می‌گوید که افغانستان با بحران بی‌پیشینه غذایی مواجه است. این سازمان می‌گوید که یک نفر از هر سه نفر در افغانستان گرسنه می خوابد و در حدود دو میلیون کودک از سوء تغذیه رنج می‌برند.

آقای لندمیر می‌گوید سرخکان یک مرض ساری است و کودکانی که واکسین نشده‌اند در معرض خطر بلند ابتلا به آن و در نتیجه مرگ ناشی از آن قرار دارند.

وی می‌گوید که در ماه دسامبر سال گذشته کمپاین واکسین سرخکان در پاسخ به شیوع این مرض راه‌اندازی شد که ۱.۵ میلیون کودک در ولایاتی که بیش‌تر از سرخکان متاثر شده‌اند، واکسین شدند.

وی گفت: «WHO در حال کمک به طرح پلان برای یک برنامه وسیع واکسین سرخکان می‌باشد که ممکن است در ماه می یا زودتر آغاز شود و قرار است طی آن بیش از سه میلیون طفل در سراسر افغانستان واکسین شوند. سازمان جهانی صحت برای این برنامه در کنار وجوه عملیاتی، واکسین و وسایل اضافی فراهم خواهد کرد.»

سازمان جهانی صحت می‌گوید که تقویت برنامه‌های عادی معافیت دسته‌جمعی بهترین راه پیش‌گیری از سرخکان به ویژه کودکان می‌باشد. 

این سازمان از کشورهای جهان می‌خواهد که به ۹۵ درصد نفوس خود دو دوز واکسین سرخکان را تطبیق کنند.

افزایش ۴۰ درصدی بیماری سرخکان در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد