افغانستان-از-تغییر-اقلیم-رنج-می‌برد

شماری از آگاهان و مسوولان محیط ‌زیست می گویند؛ افغانستان از جمله کشورهای است که بیشترین رنج را از تغییر اقلیم می‌برد اما در تغییر آن نقشی کم رنگ ندارد.

به گزارش افغان نیوز: شاه زمان میوندی، رئیس اداره محیط زیست افغانستان، امروز شنبه( 12، عقرب) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت؛ تغییر اقلیم یک بحث مهم می باشد که حیات بسیاری از کشورها به شمول افغانستان را تهدید می کند؛ درحالیکه افغانستان به مراتب نقش کم رنگ در گرمایش درجه حرارت دارد.

وی افزود؛ همانطوی که خشک سالی سبب کاهش کشت محصولات زراعتی و افزایش مهاجرت شده، تغییر اقلیم نیز باعث حوادث طبیعی در کشور گردیده است؛ اما یک نهاد به تنهای اش نمی تواند با آن مبارزه کند و باید همه ادارات دولتی برای رفع مشکلات ناشی از تغییر اقلیم مانند مهاجرت و حوادث طبیعی سهم بگیرند.

آقای میوندی تصریح نمود که جامعه آکادمیک میتواند با ارائه طرح های خوب و کارساز جلوی مشکلات ناشی از تغییر اقلیم را بگیرد و از سوی هم اداره محیط زیست باید توجه جدی در این زمینه داشته باشد.

میوندی وضاحت داد که تمام کشورها برای بهبود تغییر اقلیم افغانستان توجه دارند؛ زیرا اگر اقلیم افغانستان گرم شود میتواند یک تهدید کلان برای بعضی کشورهای دیگر نیز باشد. بنابراین برای بهبود تغییر اقلیم افغانستان از سال ۲۰۲۰ الی ۲۰۳۰  17.4 میلیارد دالر لازم است.

حمید الله فاروقی، رئیس دانشگاه کابل در این کنفرانس گفت: پیشرفت و موجودیت تکنولوژی در جهان جدید سبب تغییر اقلیم شده است که امروز با وجود فراهم کردن سهولت ها، مشکلات خطرناکی را نیز به وجود آورده است. وی افزود؛ تغییر اقلیم به شکل مستقیم بالی منابع طبیعی تاثیر گذاشته و افغانستان از آن رنج می برد.

وی از همکاری دانشکده محیط زیست با اداره محیط زیست سخن گفته خاطر نشان ساخت که انسان و تکنولوژی هر دو تاثیر منفی بالای تغییر اقلیم گذاشته اند و باید برای بهبود آن در افغانستان تلاش صورت گیرد.

از سوی هم نجیب آقا فهیم، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی گفت: افغانستان از جمله کشورهای است که بیشترین رنج را از تغییر اقلیم می برد، زیرا گرم شدن هوا یا تغییر اقلیم سبب کاهش بارندگی شده و اکنون کابل که پایتخت افغانستان است در فصل زمستان برخلاف گذشته ها، برف ندارد.

وی تاکید داشت؛ خشکسالی در افغانستان سبب مشکلات متعدد و تغییر اقلیم باعث کاهش باراندگی شده است، درحالیکه بیش از ۷۵ درصد مردم کشور زراعت پیشه اند. بنابراین سیستم غرق آبی در افغانستان باید تغییر کند.

افغانستان از تغییر اقلیم رنج می‌برد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد