افغانستان-در-سال-گذشته-بیشترین-تلفات-اطفال-را-در-سراسر-جهان-داشته-است

ملل متحد می‌گوید با کشته و زخمی شدن بیش از سه هزار طفل در افغانستان در سال گذشتۀ میلادی این کشور بازهم بیشترین رقم چنین تلفات را نسبت به کشورهای دیگر جهان داشته‌است.

.م: رقم تلفات اطفال در افغانستان بیشتر رقم را

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: ملل متحد می‌گوید کشته و زخمی شدن ۳۱۷۹ طفل به شمول ۲۵۱ دختر در سال گذشته میلادی در افغانستان مورد تائید قرار گرفته است که از این جمله ۸۶۱ نفر کشته و ۲۳۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این ارقام سی فیصد مجموع تلفات ملکی را تشکیل می‌دهد.

ویرجینیا گمبا، نمایندۀ خاص ملل متحد برای اطفال و نزاع‌های مسلح حین ارائه این گزارش دیروز گفت:"افغانستان باز هم بلندترین رقم تلفات اطفال را ثبت و راجستر کرد. ۳۱۷۹ دختر و پسر کشته یا زخمی شده‌اند. در جمهوری دموکراتیک کونگو استخدام و استفاده از اطفال در جنگ دو برابر شده‌است."

ملل متحد ۱۳۴۸ مورد این تلفات را به گروه‌های مسلح مخالف دولت چون طالبان و داعش و ۷۲۳ مورد را به نیرو های دولتی نسبت می‌دهد.

ملل متحد از ادامه افزایش چنین تلفات در نتیجه حملات هوایی ابراز نگرانی می‌کند.

در گزارش آمده‌است که استخدام و استفادۀ ۸۴ پسر در جنگ مورد تائید قرار گرفته و بر علاوه این ۶۴۳ مورد دیگر از این قبیل مستند شده‌است.

گزارش می‌افزاید که اطفال برای پیشبرد جنگ چون محافظین شخصی، پاسداران پوسته‌های امنیتی، جمع آوری معلومات استخباراتی و کارگزاری ماین‌ها استخدام واستفاده شده‌اند.

گروه‌های مسلح اطفال را برای حملات انتحاری استخدام و از آن‌ها کار گرفته‌اند.

گزارش می‌گوید که تقریباً هفتاد و‌ پنج فیصد موارد تائید شده استخدام و استفاده از اطفال در جنگ از جانب گروه‌های مسلح صورت گرفته‌است.

از این جمله ۴۰ مورد به طالبان، ۱۹ مورد به گروه داعش و دو مورد دیگر به گروه‌های مسلح ناشناس نسبت داده می‌شود.

موارد منسوب به گروه داعش در مقطع زمانی که در آن گزارش تهیه شده‌است دو برابر افزایش یافته‌است.

گزارش می‌افزاید که ۲۳ پسر از جانب نیرو های دولتی افغانستان نیز استخدام و استفاده شده‌اند.

این موارد عمدتاً استفادۀ غیر رسمی از اطفال چون محافظین و پاسبانان پوسته‌های تالاشی را شامل می‌شود.

گزارش می افزاید که حکومت افغانستان در ماه دسمبر گذشته گزارش داد که ۱۷۱ طفل به اتهامات مربوط به امنیت ملی نزد آنها در مراکز اصلاح محبوس بودند.

در ماه نومبر سال گذشته ۵۰ نوجوان زیر سن بدنبال تلاش‌های دوامدار ملل متحد از محبس پروان به مرکز اصلاح و تربیت اطفال در کابل انتقال داده شدند.

ولی بعد از بررسی دقیق سن، ۲۱ نفر آنها در ماه دسمبر دوباره به زندان پروان و ۲۵ نفر به جاهای دیگر منتقل شدند.

گزارش تازۀ ملل متحد می‌گوید سال گذشته میلادی ۶۸ حمله بر مکاتب و منسوبین معارف تائید شده‌است که از این جمله ۵۵ حمله از سوی طالبان و داعش انجام شده است.

همچنین سه حمله به شبه نظامیان طرفدار دولت، دو حمله به نیروهای دولتی افغانستان و دو حمله به نیرو های بین المللی منسوب شده‌است.

ملل متحد می‌افزاید که دو حمله دیگر برمکاتب در نتیجه آتشباری نیرو های پاکستانی از آنسوی سرحد صورت گرفته است.

افغانستان در سال گذشته بیشترین تلفات اطفال را در سراسر جهان داشته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد