افغانستان-در-نشر-گازهای-گلخانه‌ای-سهم-اندکی-دارد

مقام‌های حکومت سرپرست در مراسم روز جهانی محیط زیست می‌گویند که افغانستان از لحاظ محیط زیستی و تغییرات اقلیمی، از آسیب‌پذیرترین کشور جهان است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرا امروز ( چهارشنبه، ۱۶ جوزا) در مراسم تجلیل از روز جهانی محیط زیست در کابل گفت که افغانستان از لحاظ محیط زیستی و تغییرات اقلیمی، از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان می‌باشد.

آقای حنفی، افزود که کشورهای صنعتی در تولید گازهای گل‌خانه‌ای نقش اساسی دارند که بالای برخی کشورها به‌شمول افغانستان تاثیر منفی گذاشته است.

او از کشورهای صنعتی جهان خواست که افغانستان را در زمینه مبارزه با خطرات تغییرات اقلیمی و محیط‌زیستی همکاری کنند.

معاون اداری رییس‌الوزرا، در این برنامه تاکید کرد که افغانستان از اثر تغییرات اقلیمی و چهار دهه جنگ به شدت زیان دیده است.

حافظ عزیز الرحمن، سرپرست اداره محیط زیست در این نشست گفت که هرچند افغانستان در تغییرات اقلیمی هیچ نقشی ندارد اما؛ بیشتر از همه از این پدیده متاثر شده است.

عزیزالرحمان، افزود که این اداره در تلاش است تا برنامه‌های کوتاه و طولانی مدت و همچنان میکانیزم‌های تغییرات اقلیمی را برای محافظت از محیط زیست در کشور عملی نماید.

او با بیان این که افغانستان در مسیر توسعه قرار دارد و نباید فرصت‌ها را در زمینه حفاظت از محیط زیست از دست دهد، از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواست که برای محافظت از محیط زیست، این کشور را هم‌کاری نمایند.

سرپرست اداره محیط زیست، با اشاره به خشک‌سالی‌های اخیر گفت که در طی سه دهه گذشته، افغانستان با خشک‌سالی روبه‌رو بوده و بارندگی‌های امسال نمی‌تواند این مشکلات را کاهش دهد‌.

او در این نشست از کشور‌های جهان خواست که مسله محیط زیستی را سیاسی نکنند و پروژه‌های متوقف شده این اداره را از سر بگیرند زیرا؛ مسله محیط زیستی موضوعات انسانی است و منافع آن به بشریت می‌رسد.

زین‌العابدین عابد، معین مسلکی اداره ملی حفاظت محیط زیست در این مراسم گفت که تغییرات اقلیمی یک مساله بشری است و نباید سیاسی شود و جهان باید در این بخش با افغان‌ها همکاری کند.

از سوی هم، ستیفن رودریگز، رییس دفتر برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد در این مراسم گفت که جهان آسیب‌های زیادی از آلودگی محیط زیست دیده است و به خصوص افغانستان که در نشر گازهای گلخانه‌ای سهم اندکی دارد اما؛ بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی متقبل شده است‌.

آقای رودریگز افزود که برنامه توسعه‌ای سازمان ملل در ولایت‌های مختلف افغانستان ذخیره آب، دیوارهای استنادی برای جلوگیری از سیلاب، نصب زباله‌دانی و ده‌ها کار دیگر انجام داده است.

در همین رابطه، رزا اوتونبایوا، رییس دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به مناسبت روز جهانی محیط زیست گفته است که افغانستان در معرض تغییرات اقلیمی قرار دارد و محیط زیست آن آسیب دیده است.

خانم اوتونبایوا با اشاره به چندین دهه جنگ در افغانستان گفته است که این جنگ‌های متوالی، به محیط زیست کشور آسیب جدی وارد کرده است.

او می‌گوید که افغانستان محیط زیست زیبا دارد و برای حفاظت از آن باید تلاش شود.

با این حال، امسال در پی باران‌ها فصلی ناشی از تغییرات اقلیمی و سرازیر شدن سیلاب‌ها در کشور، صدها نفر جان باختن و هزاران هتکار زمین زراعتی نیز تخریب شده است.

افغانستان در نشر گازهای گلخانه‌ای سهم اندکی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد