افغانستان-سومین-کشور-در-فهرست-مرگ-و-میر-نوزادان

بر اساس گزارش تازۀ یونیسف؛ افغانستان در فهرست کشورهای قرار دارد که بیشترین مرگ و میر نوزدان را دارد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: صندوق وجهى ملل متحد براى اطفال (يونيسف) امروز سه شنبه" 1 حوت" گزارش تازه خود را در رابطه به مرگ و میر نوزدان منتشر کرد که افغانستان یکی از کشورهای است که بیشترین مرگ و میر نوزدان را دارد.

در این گزارش آمده است:  طى هرسال به تعداد 2.6 میلیون اطفال نوزاد درسراسر جهان قادر جان‌های خود را از دست می‌دهند که از این میان به تعداد  يک ميليون نوزاد جان‌های خود را در روز نخست تولد خود از دست می‌دهند.

افغانستان در جمع ده کشور(پاکستان، افريقاى مرکزى، افغانستان، سوماليا، لسوتو، گوينا بيساو، سودان جنوبى، ساحل عاج، مالى و چاد) قرار دارد که بیشترین مرگ و میر نوزدان را در خود اختصاص داده است.

به اساس این گزارش، در پاکستان از هر ٢٢ نوزاد يک تن، در افريقاى جنوبى از هر ٢٤ نوزاد يک تن، در افغانستان از ميان هر ٢٥ نوزاد يک تن، و در سوماليا از هر ٢٦ نوزاد يک تن در روزهاى اول تولد جان شان را از دست مى‌دهند.

 همچنان منبع نوشته است که جاپان، آيسلند، سنگاپور، استونيا، سلوينيا، قبرس، بيلاروس، لوکزمبورگ، ناروى، فنلند و کوريا، از جمله  يازده کشورى اند که پايين ترين سطح مرگ و مير نوزادان را دارند.

بر بنياد گزارش؛ در جاپان از ميان هر ١١١١ تن، در ايسلند از هر ١٠٠٠ تن، در سنگاپور از هر ٩٠٩ تن، در فنلند از هر ٨٣٣ تن، و در استونيا از ميان هر ٧٦٩ تن يک نوزاد جان مى دهند.

در گزارش به نقل از «هنرايتا اچ فور» رييس اجرايى يونیسف آمده است: «درحاليکه ما در ربع اخير سال گذشته، با يک ميزان بلند مرگ و مير در ميان اطفال دست و پنجه نرم مى نموديم و بيشتر از نصف اطفال زير سن پنج سال را از دست مى داديم؛ هنوز هم در راستاى پايان بخشيدن مرگ و مير در ميان اطفال زير سن يک ماه، به پيشرفت قابل ملاحظه دست نيافته ايم.»

به گفته او درحاليکه شمار زيادى از اين وفيات قابل وقايه مى باشند؛ اما در رسيدگى به فقيرترين اطفال جهان کوتاهى صورت گرفته است.

به نقل از گزارش، در سطح جهان درميان کشورهايى که از ميزان پايين در آمد برخوردار هستند، اوسط مرگ و مير نوزادان در حدود ٢٧ واقعه وفيات در هزار تولد زنده مى باشد؛ اما در ميان کشورهايى که در آمد بلند دارند، اين ميزان حدود ٣ واقعه وفيات در ١٠٠٠ تولد زنده مى باشد.

در گزارش آمده است که خطر مرگ و مير نوزادانى که در نقاط پر مخاطره به دنيا مى آيند، در مقايسه با نوزادانى که در مناطق مصوونتر جهان به دنيا مى آيند، حدود ٥٠ مرتبه بيشتر مى باشد.

در ادامه گزارش آمده است که از ميان ده خطرناکترين مناطق جهان که در آن اطفال نوزاد متولد مى شوند، حدود ٨ منطقۀ آنرا مناطق جنوبى صحراى افريقا تشکيل مى دهد؛ جايى که بنا برگسترش فقر، خشونت و عدم توانايى نهادهاى ذيربط ، زنان حامله از ميزان پايين دسترسى به کمک هاى زمان ولادت برخوردار مى باشند.

منبع نوشته است که هرگاه هر يک از کشورها بخواهند تا سال ٢٠٣٠ ميلادى، ميزان مرگ و مير نوزادان را تا سطح کشورهايى که از درآمد بلند برخوردار مى باشند کاهش دهند، ١٦ ميليون حيات نجات خواهد يافت.

در گزارش آمده است که بيشتر از هشتاد درصد مرگ و مير نوزادان ناشى از تولد قبل از وقت، اختلاطات زمان ولادت و یا مبتلا به مرض های مانند نمونيا (سينه- بغل) و سپس منتن شدن خون مى باشد.

يونيسف افزوده است که اين گونه وفيات را مى توان از طريق دسترسى به قابله هايى که آموزش مناسب ديده اند، دسترسى به محلولات مصئون مانند آب، مواد ضد عفونى، تغذى با شير مادر در ساعات اول تولد و بالاخره تغذى مناسب، وقايه نمود.

منبع نوشته است که يونيسف در نظر دارد که در جريان ماه جارى، کمپاينى را تحت عنوان «زندگى براى هر طفل» راه اندازى نمايد.

يونيسف علاوه کرده است که در اين کمپاين، از دولت هاى عضو عرضه کنندگان مراقبت هاى صحى، تمويل کنندگان، سکتور خصوصى و خانواده ها درخواست خواهد نمود تا تلاش هاى لازم براى نجات زندگى کودکان انجام دهند.

"استخدام و آموزش تعداد کافى دکتوران، پرستاران و قابله هايى که ازتخصص درعرصه مراقبت هاى مادر و نوزادان برخوردار باشند، تضمين تسهيلات صحى نظيف و فعال که با تجهيزاتى چون آب صحى، صابون و برق مجهز و براى هريک از مادران و کودکان قابل دسترس باشند، از تقاضاى يونيسف از منابع يادشده در راستاى نجات زندگى کودکان مى باشد."

يونيسف تاکيد کرده که ارايه خدمات باکيفيت، فراهم آورى دواهاى نجات دهنده براى مادر و نوزاد در مراکز صحى، توانمند ساختن دختران نوجوان، مادران و خانواده ها به مراقبت هايى براى مطالبه و دريافت با کيفيت صحى، بايد در اولويت قرار داده شود. 

افغانستان سومین کشور در فهرست مرگ و میر نوزادان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد