افغانستان؛-یک-هزار-و-۲۱۳-غیرنظامی-در-شش-ماه-کشته-شدند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام نموده که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، در۸۸۰ رویداد مختلف امنیتی، در مجموع، یک هزار و ‌۲۱۳ تن جان‌ باخته و هزار و ‌۷۴۴ تن دیگر‌ زخمی شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز: در گزارش این کمیسیون که امروز (سه‌شنبه، ۲۴ سرطان) منتشتر شده، آمده است که این تعداد غیرنظامیان در ۸۸۰ رویداد مختلف امنیتی کشته و یا زخمی شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که میزان تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته‌ی میلادی، ۱۱ درصد کاهش یافته است.

براساس یافته‌های کمیسیون حقوق بشر، در شش ماه نخست سال جاری، به‌گونه‌ی میانگین هر روز ۱۶ غیرنظامی در افغانستان کشته و یا زخمی شده‌اند.

بیشترین تلفات غیرنظامیان در زون جنوب‌غرب کشور به ثبت رسیده است. پس از زون جنوب‌غرب؛ زون مرکز، زون شرق، زون شمال‌شرق، زون شمال، زون غرب و زون جنوب به ترتیب بیشترین تلفات غیرنظامیان را شاهد بوده‌اند.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این گزارش نشان می‌دهد که تلفات کودکان در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته، ۳۳ درصد کاهش یافته است. براساس این گزارش، در شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۲۵ کودک در افغانستن کشته و ۴۰۵ کودک دیگر زخمی شده‌اند. سال گذشته آمار تلفات کودکان در شش ماه اول سال ۱۵۹ کشته و ۷۹۲ زخمی اعلام شده بود.

کمیسیون حقوق بشر در این گزارش، ۴۸.۵ درصد تلفات غیرنظامیان را به گروه طالبان، ۲۶.۷ درصد را به عناصر نامعلوم، ۱۵.۵ درصد را به نیروهای افغان، ۶.۳ درصد را به گروه داعش و ۲.۳ درصد را به نیروهای بین‌المللی طرفدار دولت نسبت داده است. عامل باقی تلفات غیرنظامیان نیز به فیر راکت‌های نیروهای پاکستانی در ولایات کنر، قندهار، پکتیا و خوست نسبت داده شده است.

یافته‌های این کمیسیون نشان می‌دهد که در شش ماه اول سال جاری میلادی، ۵۴۲ غیرنظامی از سوی طالبان کشته و ۸۹۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ی حملات طالبان در مقایسه به شش ماه نخست سال گذشته میلادی ۲۴ درصد کاهش یافته است. در شش ماه نخست سال گذشته طالبان عامل تلفات یک‌هزار و ۹۱۲ غیرنظامی دانسته شده بود.

در بخشی از گزارش کمیسیون حقوق بشر آمده است که در شش ماه نخست سال جاری، از مجموع دو هزار و ‌۹۵۷ غیرنظامی، عامل تلفات ۳۱ درصد آن ترور و قتل‌های هدفمند بوده است. انفجارهای ماین‌های کنار جاده‌ای، ماین‌های مقناطیسی و ماین‌های دست‌ساز و موتربمب عامل ۲۶ درصد تلفات غیرنظامیان بوده است. این رقم در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته، هفت درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنان، حملات راکتی عامل ۱۲.۷ درصد کل تلفات غیرنظامیان دانسته شده و در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته، ۴۷ درصد کاهش یافته است.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان نشان می‌دهد که میزان تلفات غیرنظامیان در حملات انتحاری در شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۱۰۹ درصد افزایش یافته است. مسئولیت بیشترین تلفات غیرنظامیان ناشی از این تاکتیک جنگی را داعش بر عهده گرفته است.

همچنان گفته شده است که میزان تلفات غیرنظامیان در حملات انتحاری که طالبان مسئولیت آن‌را بر عهده گرفته‌اند، در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته‌ی میلادی، ۴۶ درصد کاهش یافته است.

از سوی هم، کمیسیون حقوق بشر گفته است که درگیری‌ها و جنگ‌های مستقیم زمینی عامل ۱۱.۵ درصد کل تلفات غیرنظامیان در سال جاری میلادی بوده که در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته، ۶۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حملات هوایی نیز عامل بخشی از تلفات غیرنظامیان دانسته شده است. براساس گزارش کمیسیون حقوق بشر، میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ی حملات هوایی در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته ۴۴ درصد کاهش یافته است.

همین طور، عملیات شبانه در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۹۰ درصد کاهش یافته است.

کمیسیون حقوق بشر همچنان گفته است که در شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۵۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده است. این خشونت‌ها شامل قتل، جراحت، لت‌وکوب، اختطاف، بازداشت، تهدید و توهین می‌شود. براساس یافته‌های این کمیسیون، در این مدت چهار خبرنگار کشته و ۱۰ خبرنگار دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر در این گزارش از طرف‌های جنگ در افغانستان خواسته است که بر رعایت اصول حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی توجه داشته و به آن احترام بگذارند.

افغانستان؛ یک هزار و ۲۱۳ غیرنظامی در شش ماه کشته شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد