نگرانی-خلیل‌زاد-از-افزایش-حملات-طالبان-و-تخریب‌-پروسه-صلح

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در واکنش به حملات انتحاری در شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان که مسوولیت آن را گروه طالبان به عهده گرفته، می‌گوید: این گونه رویداد‌ها موضع مخالفان صلح را تقویت می‌کند و به تخریب‌کننده‌گان این روند فرصت می‌دهد.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان امروز سه شنبه(24، سرطان) در یک رشته توییت نوشته است که استفاده از موتر بمب‌گذاری شده در مرکز یک شهر امری «غیرقابل قبول» است و موضع مخالفان روند صلح را تقویت می‌کند و به تخریب‌کننده‌گان این روند فرصت می‌دهد. او تأکید کرده است همه طرف‌ها باید خشونت‌ها را کاهش دهند.

با این حال، زلمی خلیل‌زاد می‌گوید که خشونت‌ها در روزهای اخیر افزایش یافته است و شمار زیادی از مردم بدون هیچ دلیلی کشته می‌شوند.

مذاکره‌کننده ارشد امریکا با طالبان از جانب دیگر گفته است که ۱۳۵ روز از امضای توافق‌نامه صلح دوحه گذشته است که نقطه عطفی در اجرای این توافق‌نامه به شمار می‌رود. براساس این توافق‌نامه، امریکا متعهد شده بود که شمار سربازان خود را در افغانستان تا ۱۳۵ روز به هشت هزار و ۶۰۰ سرباز کاهش می‌دهد.

خلیل‌زاد گفته است که امریکا به شدت تلاش کرده است تا مرحله اول تعهدات خود را براساس این توافق‌نامه انجام دهد. او از کاهش نیروهای امریکایی و ترک پنج پایگاه به عنوان بخشی از تعهدات یاد کرده است. به گفته او، شمار نیروهای ناتو نیز به «شمار متناسب» کاهش یافته است.

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان از جانب دیگر گفته است که پیش‌رفت‌های بزرگی در زمینه رهایی زندانیان، هرچند به کندی صورت گرفته است. هیأت مذاکره‌کننده دولت و طالبان در زمینه تدارکات مذاکرات بین‌الافغانی پیش‌رفت‌های خوبی داشته است.

به گفته او، پس از امضای توافق‌نامه صلح هیچ امریکایی نیز از سوی طالبان کشته نشده است و روابط منطقه‌ای نیز بهبود یافته است.

با این حال خلیل‌زاد تأکید کرده است که به پیش‌رفت‌های بیش‌تری در مقابله با تروریسم نیاز است.

زلمی خلیل‌زاد، تأکید کرده است که روی‌کرد امریکا در اجرای مرحله بعدی توافق‌نامه صلح، مبتنی بر شرایط خواهد بود.

نماینده ویژه امریکا افزوده است که برای رهایی کامل زندانیان، کاهش خشونت، اجرای کامل تعهدات توافق‌نامه صلح و شروع مذاکرات بین‌الافغانی پافشاری دارد.

این درحالی است که حمله گروهی طالبان بر ریاست امنیت ملی ولایت سمنگان که با استفاده از یک موترباربری مملو از مواد انفجاری آغاز شد و برای یک ساعت دوام کرد، ۱۲ کشته و ۶۳ زخمی برجا گذاشت. در میان قربانیان، زنان و کودکان نیز شامل‌اند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی کشور در واکنش به این رویداد گفته است که این گونه حملات کور خلاف تعهدات در راستای شروع مذاکرات بین‌الافغانی بوده و روند صلح را آسیب می‌زند.

همچنان، محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور  در پیوند به این حمله تروریستی گفته است که توسل به ادامه خشونت و کشتن مردم برای بدست آوردن امتیاز در مذاکرات، بدترین رویکردی است که با تاسف طالبان آن را اختیار کرده اند.

نگرانی خلیل‌زاد از افزایش حملات طالبان و تخریب‌ پروسه صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد