با-غرس-نهال-از-آلودگی-هوا-جلوگیری-می‌شود

با نزدیک شدن فصل بهار، مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست از طرح هشت ساله جهت غرس نهال در سطح کشور خبر داده و می‌گویند که تا پایان سال ۱۴۱۰ بیش‌از ۲۰۰ میلیون اصله نهال در سطح کشور غرس خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز؛ عبداسلام حقانی، معین اداری و مالی اداره ملی حفاظت از محیط زیست امروز ( یک‌شنبه، 20 حوت) در جریان کمپاین نهال‌شانی سال 1403 که در دانشگاه کابل برگزار شده بود، گفت که این اداره در نظر دارد با تطبیق طرح هشت ساله در همکاری با ادارات دولتی، سکتور خصوصی، موسسات ملی و بین‌المللی و با همکاری مردم، قرار است تا پایان سال 1410 خورشیدی به صورت مجموعی 203 میلیون و 513 هزارو 304 اصله نهال‌های مثمر و غیر مثمر را در سطح کشور غرس نماید.

آقای حقانی افزود که افزون بر توزیع نهال، در سال‌های آینده‌، قرار است برنامه‌هایی برای توسعه جنگل‌ها در کشور نیز عملی شوند و با عملی‌شدن این پلان هشت ساله، ساحه جنگلات کشور از 1.7 درصد به 10 درصد مساحت کل کشور توسعه می‌یابد.

او بر حفظ و نگهداری جنگل‌ها در کشور تاکید کرد و گفت که افغانستان در نتیجه تغییرات اقلیمی متاثر شده‌ و نیاز است که تمامی شهروندان کشور در نگهداری و بهبود محیط زیست کشور سهیم شوند و از تمام نهادهای امنیتی و از نهادهای مربوطه خواست تا در بخش نگهداری جنگلات باید به‌گونه مشترک کار کنند.

محمد داوود شیرزاد، رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه کابل در این برنامه می‌گوید که افغانستان از تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی شدیدا متاثر شده و یکی از راه‌های مبارزه با این وضعیت، داشتن محیط سبز توسط غرس نهال است.

آقای شیرزاد تاکید کرد که همه در قبال شهر و تامین فضای مناسب برای زندگی مرفه اجتماعی از طریق غرس و نگهداری نهال و درخت، مسوولیت داریم و از شهروندان کشور خواست تا با غرس یک نهال، زندگی خود را نجات دهند.

در همین رابطه، ریاست سرسبزی و حفظ ساحات سبز شهرداری کابل در جریان افتتاح غرس نهال در بادام باغ شهر کابل گفته است که این ریاست در حدود ۲میلیون نهال‌های مثمر و غیر مثمر را در سال ۱۴۰۳خورشیدی غرس خواهد کرد.

 محمد حسیب صدیقی، یکی از باشندگان شهر کابل از روند غرس نهال در شهر کابل و ولایت‌های کشور توسط نهادهای دولتی استقبال کرده و می‌گوید که حکومت باید برنامه منظم به منظور حفظ و مراقبت نهال‌های تازه غرس شده و سایر درختان داشته باشد.

او از حکومت سرپرست خواست که در قسمت سیستم‌ نهال‌شانی از جمله در قسمت تشخیص مکان برای نهال، سیستم‌ آبیاری و بعضی مورد دیگر توجه جدی داشته باشد و تا نهال‌ها به مکان‌های مشخصی غرس شود.

ذکریا حسینی، یکی دیگر از باشندگان شهر کابل از غرص نهال در شهر کابل استقبال کرده و می‌گوید که این امر باعث کاهش آلودگی هوا در مرکز و ولایت‌های کشور می‌شود و از تمام شهروندان خواست که در قسمت غرص نهال توجه جدی نمایند.

در همین حال، کارشناسان محیط زیست می‌گویند که با غرص نهال‌های مثمر و غیر مثمر می‌توان تاحدی از آلودگی هوا جلوگیری کرد اما؛ آلودگی هوا یک مشکل جدی جهانی است.

عزت الله صدیقی، کارشناس محیط زیستی گفت که مهمترین موضوع در محیط زیست یا تغییرات اقلیم در شهر کابل و یا سایر ولایت‌های کشور موضوع مشکل آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی است.

به گفته آقای صدیقی نبود انرژی سوخت معیاری در کشور یکی از عوامل آلودگی هوا است که مردم در فصل زمستان از مواد سوختی غیر معیاری مانند پلاستیک، تایر کهنه و سایر مواد دودزا  استفاده می‌کنند که در آلودگی هوا نقش عمده دارد.

به باور او، آلودگی هوا و گازات گل‌خانه‌ای نقش به‌سزایی در خشک‌سالی، آلودگی هوا و باران‌های فصلی همراه با سیلاب‌ها دارد که قربانی آن مردم است.

در پیوند به افزایش آلودگی هوا، شریف الله پیروز، استاد دانشگاه می‌گوید که موضوع تغییر اقلیم امروزه در تمام جهان یک موضوع حاد است و افغانستان ششمین کشور آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی می‌باشد که ۰،۰۸ فیصد در تغیرات اقلیمی نقش دارد.

آقای پیروز افزود که خشک‌سالی و گرم شدن هوا یکی از عوامل باران‌ و سیلاب‌های فصلی و آلودگی هوا  است که افغانستان نیز از آن زیان‌های جدی دیده است.

این در حالی است که از چندین سال به این سو همه ساله کمپاین نهال‌شانی در ماه حوت در کابل و دیگر ولایت‌های کشور راه اندازی می‌شود که در این کمپاین در کنار اداره‌های حکومتی، مردم هم در این کمپاین سهم می‌گیرند اما؛ همواره به دلیل نبود سیستم منظم آبیاری و مراقبت از نهال‌ها، شهروندان افغانستان نگران خشک شدن و از بین رفتن نهال‌ها هستند.

با غرس نهال از آلودگی هوا جلوگیری می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد