بامیان-در-خطر-حملات-تروریستی-قرار-دارد

قومندان امنیه بامیان به آژانس افغان خبر گفت که حالا نگرانی ما بیشتر از سوی ولایات همجوار مانند بغلان و سرپل می باشد که امکان دارد هر لحظه تروریستان بالای پوسته های نوار مرزی بامیان حمله کنند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالمبین ایزدیار، قومندان امنیۀ بامیان می گوید که بامیان با هشت ولایت افغانستان هم مرز می باشد و در این ولایت هفت ولسوالی وجود دارد که بیشتر ولسوالی های کهمرد، سیغان و شیبر نا امن است. وی گفت که گروه های مخالف مسلح دولت در گذشته بالای پوسته های این ولسوالی ها حمله نموده بودند که با شکست نیروهای امنیتی روبرو شدند. وی افزود: «ما خوشبختانه توانستیم با همکاری مردم محل جلوی این گروه ها را تا حد ممکن بگیرم».

قومندان امنیه بامیان به آژانس افغان خبر گفت که حالا نگرانی ما بیشتر از سوی ولایات همجوار مانند بغلان و سرپل می باشد که امکان دارد هر لحظه بالای پوسته های نوار مرزی بامیان حمله کنند.

بامیان در مرکز افغانستان از جمله ولایات کوهستانی می باشد که راه های آن صب العبور و خیلی دشوار گذر است. اما به گفته مقامات امنیتی، در این ولایت هیچ گروپ مخالف مسلح دولت فعالیت و حضور ندارد. ولی باشنده های محل و فعالین نهاد های مدنی، صحبت های صحبت های مسئول امنیتی را رد می کنند و می گویند که در بعضی از نقاط ولسوالی های کهمرد و شیبر بامیان، بعضی از افراد مخالف مسلح دولت وجود دارد. قربان نوید می گوید که بعضی افراد مسلح در ولسوالی های شیبر، کهمرد و سیغان این ولایت دیده می شود که آنان از سوی گروه طالبان حمایت می گردد.

در طی 15 سال گذشته، همواره بامیان از سرحدان بغلان و سرپل مورد حمله قرار گرفته اند که خسارات جانی و مالی در پی داشته اند. ولی با شکست نیروهای امنیتی این ولایت رو برو شدند. با این حال، فعالین مدنی بامیان می گویند که بامیان در مرکز افغانستان موقعیت دارد که با کمتر از 10 ولایت همرز می باشد و بعضی از گروپ های مخالف مسلح دولت در ولایات بغلان، سرپل، سمنگان، میدان وردک، پروان، غزنی، غور و دایکندی فعال و حضور دارند که این یک تهدید جدی بالای ولایت بامیان است. اسماعیل ذکی مسوول شبکه جمعه مدنی و حقوق بشر در زون مناطق مرکزی کشور به آژوانس افغان خبر می گوید مردم بامیان مردم صلح دوست است اما با تاسف گروه های ترورستی دربعضی از ساحات ولایت بامیان در ولسوالی  هاب شیبر و کهمرد هستند. وی افزود:" ما شاهد هستیم که چند روز پیش دو نفر از نیروهای امنتی توسط مخالفین مسلح دولت در ولسوالی کهمرد کشته شدند که بعضی وقت ها، آنانان مسیر بامیان بغلان را از طریق ولسوالی های شیبر و تاله و برفک مسدود می سازند و بارها بالای پوسته ها امنیتی این ولایت حمله کردند".

اما مشکل عمده در بخش امنیتی بامیان، کوهستانی بودن این ولایت، نبود کماندو و بخش نیروهای امنیتی از وزارت دفاع، کمبود پولیس و امکانات می باشد.

بامیان در خطر حملات تروریستی قرار دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد