باید-عزت-و-اعتبار-مسلک-داکتری-پیش-مردم-واضح-گردد

رئیس جمهور غنی در مراسم آغازِ بکار شورای عالی طبی اظهار داشت، که شفاخانه‌های دولتی ، جواب‌گوی نیازمندی‌های مردم نبوده حتی هنوز مشخص نیست که در افغانستان چه کسی داکتر است ویا چه کسی داکتر نیست.

به گزارش افغان نیوز: اشرف غنی، رییس جمهورکشور گفت که شفاخانه‌های دولتی، جواب‌گوی نیازمندی‌های مردم نیست و دواخانه‌ها هم مشکلات بنیادی دارند و اغلب دواهای بی کیفیت را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

آقای غنی گفت که بدلیل جنگ‌های طولانی مدت و فرصت‌هایی که از دست رفته، هنوز مشخص نیست که در افغانستان چه کسی داکتر است و چه کسی داکتر نیست. او خواهان حفظ جایگاه مسلک داکتری و بازگرداندن عزت داکتران شد.وی افزود: “ما نمی‌فهمیم که چه کسی داکتر است و چه کسی داکتر نیست؟ کلمه داکتر بعد از این تنها بر اساس سرتیفیکت استعمال شود، وگرنه هرکس خودرا داکتر می‌گوید. ضرورت است تا عنوان و لقب داکتر را ما باید جدا کنیم. تا عزت و اعتبار این مسلک پیش مردم واضح باشد.”

رییس جمهور افزود، باید روشن شود که  چه کسی حق داکتری دارد و آیا سند این مسلک را دارد. این سند یک سند مقدس است و فراموش نکنید که از نگاه اسلامی هم از جایگاه خاصی برخوردار است. رییس جمهور غنی خواستار حل این مشکلات شد، اما به گفته او، تمام این چالش‌ها در یک روز حل نمی‌شود، بخصوص که دولت و حکومت افغانستان به خاطر جنگ تحمیلی، تمام امکانات‌اش را روی بخش‌های امنیتی تمرکز کرده است.

آقای غنی مشکلات افغانستان را بسیار زیاد خواند و از شورای عالی طبی خواست که به مشکلات اساسی صحی، تمرکز و آن را حل کند. او گفت که جامعه‌ی افغانستان روزانه با درد و زخم مواجه است، اما شورای عالی طبی روی این مشکلات تمرکز داشته باشد و تمرکز اساسی اش روی تثببیت سویه داکتران و اخلاق طبی باشد و فرهنگی که اکنون در کشور رایج است باید تغییر داده شود. او وزارت تحصیلات عالی را هم مسئول توجه ویژه به آموزش و کارآمدی نرس‌ها دانست.

رئیس جمهور در گشایش شورای عالی طبی افغانستان گفت که اعتماد مردم به بخش صحت باید دوباره احیا شود. به گفته وی هزینه‌های کنونی که روی بخش صحت به مصرف می‌رسد، کافی نیست. او به گونه مثال به شفاخانه‌ها اشاره کرد و  افزود که در قسمت شفاخانه‌ها مشکلات بنیادی وجود دارد. به گفته آقای غنی، در شفاخانه‌های ملکی پیشرفت‌هایی هم شده، با آنهم مشکلات جدی وجود دارد.

رییس جمهور از وزارت صحت عامه خواست که حقوق و امتیازات داکتران و نرس‌ها و هم‌چنان نحوه مدیریت شفاخانه‌ها را مورد بازنگری قرار دهد تا اصلاحات اساسی در بخش شفاخانه‌ها رو نما شود. او گفت: ” تقاضای مردم را فعلن شفاخانه‌های ما جواب نمی‌دهد. مدیریت از این‌ها و همچنین معاش و امتیازی را که ما به داکتران شفاخانه های دولتی میدهیم موجه نیست. کسی که شانزده سال تا هجده سال کار می‌کند  و مخصوصا در بخش نرس‌ها ما، توجه بنیادی نکرده ایم.”

رییس جمهور به شفاخانه‌های نظامی هم اشاره داشت. او از فعالیت شفاخانه ۳۰۰ بستر پولیس ابراز نارضایتی کرد و دستور داد که این شفاخانه باید به زودترین فرصت، در سطح شفاخانه‌های امنیت ملی و چهارصد بستر سردار داوود خان قرار گیرد.

رییس جمهور غنی گفت که برای رفع مشکلات دواخانه‌ها هم طرحی زیر کار است تا سیستم دوا در افغانستان  قابل اعتماد شود. اما به گفته او، مشکل در این بخش هم بنیادی است و بیشترین دوای که در افغانستان به دسترس مردم قرار می‌گیرد، بی کیفیت است. آقای غنی تاکید کرد که مردم افغانستان باید به دوای با کیفیت دسترسی پیدا کنند.

او در این خصوص حتا گفت که بعضی دواخانه‌ها با بعضی داکتران قرار داد دارند. این قرار دادها باید لغو شوند. در این بخش باید قانون تغییر کند و دواخانه‌های شبکه‌ای که دواهای باکیفیت دارند، بوجود بیاید. رییس جمهور از شرکت‌های خصوصی خواست که بیایند دست در دست دولت بدهند و در این زمینه سرمایه گذاری کنند که همه چیز شفاف شود. تا به گفته رییس جمهور اگر روزی دواخانه‌ای اشتباه می‌کند، باید جواز اش لغو شود.

رییس جمهور غنی این سخنان را در حالی بیان می‌کند که بربنیاد تحقیق‌های انجام شده، ۹۵ درصد دوای مورد نیاز افغانستان از بیرون این کشور وارد می شود که ۶۰ در صد آن را دواهای پاکستانی تشکیل می‌دهد. دواهایی که به صورت ویژه برای مصرف در بازار افغانستان تولید می‌شود. از این میان، پنجاه درصد کل دواهای وارداتی افغانستان به شکل غیرقانونی یا قاچاق وارد می‌شود. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که به تعداد ۲۵۰ تا ۳۰۰ شرکت به صورت اختصاصی برای بازار افغانستان دوا تولید می‌کنند.

باید عزت و اعتبار مسلک داکتری پیش مردم واضح گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد