بغلان،-سر-زمین-امن-یا-محل-تاخت-و-تاز-طالبان-و-القاعده-

سخنگوی فرماندهی پولیس بغلان درحالی از وضعیت خوب امنیتی در این ولایت ابراز خرسندی می‌کند که شماری از اعضای شورای ولایتی این ولایت هشدار می‌دهند که اگر فعالیت گروهای افراطی طالبان، القاعده و جن‌دوالله توسط حکومت گرفته نشود، شاهد یک فاجعه خواهیم بود.

به گزارش افغان نیوز: فیروز الدین ایماق، عضو شورای ولایتی بغلان؛ امروز چهارشنبه( 14، جوزا ) در یک گفتگو با خبرنگار افغان نیوز گفت که گروه‌های افراطی القاعده و جن‌دوالله در بخش های از این ولایت با گروه طالبان هماهنگی دارند و اگر رسیدگی صورت نگیرد، وضعیت امنیتی این ولایت را بدتر خواهند کرد.

آقای ایماق بیان کرد، حکومت باید هرچه زود تر جلوی این نابسامانی ها را بگیرد، در غیر آن، طالبان پاسگاه های امنیتی را سقوط و این ولایت را با سرنوشت کندز مواجه خواهند کرد.

وی اظهار داشت که مخالفین مسلح دولت نیز در اطراف شهر پلخمری در ولسوالی دنده غوری حضور فعال دارند و همچنان شاهراه بغلان – پلخمری و سمنگان تحت حاکمیت کامل گروه های تروریستی بوده و نیروهای امنیتی در امر تاکنون ناکام بوده اند.

به گفته او: همه روزه تهدیدها و چالش های امنیتی تازه‌ای ظهور می‌کند؛ زیرا بخش های زیادی از ولایت های بدخشان، کندز، سرپل، بغلان و تخار در شمال کشور در معرض تهدید بلند امنیتی قرار دارند و هرازگاهی میان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح دولت، درگیری می‌شود.

این عضو شورای ولایتی بغلان گفت: « کشتن علما، انفجار در مساجد و قتل عام نمازگزاران در صدها رویداد دیگر در سراسر کشور، کار جنایت کاران طالبان بوده و این گروه نشان داده که با همه در جنگ است و برای ایجاد رعب و وحشت از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کند.»

آقای ایماق تاکید کرد، « از یک سوء ویروس کرونا مردم را نگران ساخته و از سوی دیگر گروه طالبان، در صورت بی پروایی حکومت شاهد یک فاجعه بزرگ انسانی خواهیم بود. به گفته وی، حدود 400 تن در این ولایت به ویروس کرونا مبتلا گردیده اند که روزانه حدود 10 الی 20 تن جان می‌دهند.

وی افزود: در شفاخانه 50 بستر که برای ویروس کرونا اختصاص یافته است تنها 11 نفر در آنجا بستری هستند و متباقی افراد مبتلا در خانه های شان خود را قرنطینه کرده اند.

در همین حال، جاوید بشارت، سخنگوی فرماندهی پولیس بغلان با رد این گفته ها می‌گوید که هیچ تهدید در حال حاضر در حومه های شهر پلخمری و سایر نقاط این ولایت وجود ندارد، زیرا نیروهای امنیتی در تمام کمربند های شهر مستقر هستند.

آقای بشارت اظهار داشت که پس از آتش‌بس سه روزه عید، تحرکات جنگجویان گروه طالبان در سایر نقاط کشور چشم‌گیر بوده و گه گاهی به صورت پراکنده عملیات دارند؛ اما تاکنون به صورت مستقیم بالای بیز های امنیتی حمله نکرده اند.

از سوی هم؛ در گزارش سازمان ملل متحد که روز دوشنبه منتشر شد، آمده است؛ گروه القاعده كه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در آمریكا انجام داد، با ۴۰۰ تا ۶۰۰ نیروی خود همچنان در ۱۲ ولایت افغانستان فعال است و یک اردوگاه آموزشی در شرق این كشور دارد.

سازمان ملل می‌گوید که روابط بین طالبان و متحدانش از جمله شبکه حقانی و القاعده همچنان عمیق و بر پایه دوستی، سابقه مبارزاتی مشترک، همدلی اعتقادی و ازدواج‌های درون‌گروهی است.

این درحالی است که شماری از فرماندهان نیروهای پولیس بغلان روز گذشته گفته بودند که نیروهای امنیتی با کمبود تجهیزات روبه رو اند، اما سخنگوی فرماندهی پولیس این گفته ها بی اساس دانسته و می‌گوید، تمام ولسوالی ها و روستا ها زیر کنترل نیروهای امنیتی قرار داشته و هیچ روستای تحت کنترل طالبان قرار ندارد.

بغلان، سر زمین امن یا محل تاخت و تاز طالبان و القاعده؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد