بیش-از-۵۰-هزار-تن-در-سال-۲۰۲۱-به-توبرکلوز-مبتلا-شده‌اند

وزارت صحت عامه طالبان اعلام کرد که در یک سال گذشته نزدیک به ۶۰ هزار نفر به بیماری توبرکلوز گرفتار شده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ این وزارت، روز دوشنبه (۸ حمل) در مراسمی به مناسبت روز جهانی توبرکلوز گفت که در یک سال گذشته نزدیک به ۶۰ هزار نفر به این بیماری گرفتار شده اند.

این وزارت همچنین گفته است که با افزایش مراکز درمان بیماری توبرکلوز در کشور، ثبت واقعات این بیماری نیز نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

نور آقا زاید؛ مسوول بخش آگاهی از بیماری توبرکلوز گفته است که «تاکنون که من صحبت می‌کنم آمار دریافتی مبتلایان به بیماری سل ۵۰۷۱۰ واقعه می‌باشد که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.»

به گفته مسوولان وزارت صحت عامه طالبان، ۸۵۲ مرکز درمان رایگان بیماری توبرکلوز در سراسر کشور وجود دارد و آنها از سازمان‌های جهانی می‌خواهند که در مبارزه با این بیماری به افغانستان همکاری نمایند.

بسم الله خان؛ مدیر کنترل بیماری‌های عفونی وزارت صحت عامه هم گفته است: «این بیماری ساری است و از جامعه جهانی می‌خواهیم که برای مبارزه با بیماری سل با وزارت صحت همکاری کنند.»

از سوی دیگر، داکتران این مریضی را خطرناک خوانده و گفته‌اند که اگر این بیماری تشخیص و تداوی نشود منجر به مرگ فرد مبتلا به این بیماری خواهد شد.

در همین حال، ریاست صحت عامه بدخشان روز گذشته به مناسبت روز جهانی توبرکلوز گفته است که در سال گذشته، یک هزار و ۳۶ تن در این ولایت به توبرکلوز مبتلا شده‌اند.

نماینده سازمان صحی جهان نیز در سفرش به بدخشان گفته بود که سالانه ۵۶ هزار نفر در افغانستان به بیماری توبرکلوز مبتلا می‌شوند که از این میان، ۱۳ هزار تن جان‌ می‌دهند.

گفته می‌شود که سالانه حدود ۹ میلیون انسان در کشورهای فقیر به این بیماری مبتلا می‌شوند. افغانستان از کشورهایی است که آمار ابتلا به این بیماری در آن‌ها بلند است.

این در حالی ا‌ست که وزارت صحت دولت پیشین، قبلا اعلام کرده‌بود که بر اساس ارقام ارائه‌شده از سوی سازمان جهانی صحت، سالانه حدود ۶۱ هزار تن در افغانستان به بیماری توبرکلوز مبتلا می‌شوند که ۱۲ هزار تن آنان بر اثر این بیماری جان‌ه‌شان را از دست می‌دهند.

وزارت صحت دولت پیشین دلایل مبتلا شدن به توبرکلوز را ازدواج در سنین پایین، بی‌سوادی، فقر و تغذیه نادرست بیان کرده‌بود.

بیش از ۵۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ به توبرکلوز مبتلا شده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد