بیش-از-۷۰-آبده-تاریخی-در-معرض-تهدید-طالبان-قرار-دارند

وزارت اطلاعات و فرهنگ‌ می‌گوید: بیش از ۷۰ آبده و مکان تاریخی در ولایات مختلف کشور که نشان دهند تمدن بشری است، زیر تهدید گروه طالبان قرار‌ دارند.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد قاسم وفایی‌زاده، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ‌، امروز ( یک‌شنبه، ۲۷ سرطان) در نشست خبری گفت که مکان‌ها و آبده‌های تاریخی در ساحات تحت کنترل طالبان زیر تهدید امنیتی قرار دارند و مافیای فرصت طلب تلاش دارند که آن را قاچاق و افغانستان را خالی از پیشنه‌های تاریخی نمایند. 

به گفته وی؛ اکنون کندن‌کاری‌های غیر قانونی مکان تاریخی آی‌خانم تخار که تحت کنترل طالبان است، از سوی افراد و گروه‌های مافیایی جریان دارد و این آمر به مکان تاریخی آسیب جدی می‌رساند. 

او تصریح کرد که در سمنگان ۳۲ آبده، در بلخ ۳۱ آبده تاریخی در ساحه زیر کنترل طالبان و تهدید امنیتی قرار دارند و ۵ آبده تاریخی دیگر در ولایت هلمند که کار مرمت و ترمیم آن به دلیل ناامنی‌ها تعطیل شده و اگر کار آن تا فصل زمستان تکمیل نشود، آسیب جدی می‌بیند. 

آقای وفایی‌زاده گفت که زیارت شیر سرخ، شاه مقصود، قلعه نادر افشار، چهل زینه، شهر کهنه، مقبره میرویس نیکه، زیارت بابا و شماری دیگر از مکان‌های تاریخی در قندهار نیز زیر تهدید امنیتی قرار دارند و کار ترمیم مقبره زرغونه انا به دلیل ناامنی‌ها تعطیل شده است. 

همچنان او تاکید کرد که نگرانی جدی از مس عینک لوگر و ۱۰۰ ساحه تاریخی دیگر در برابر ناامنی‌ها نیز وجود دارد. 

این در حالی است که بیش از ۱۰۰ مکان تاریخی و ۱ هزار ۹۹۶ آبده تاریخی پس از بررسی‌ها و تحقیقات علمی در وزارت اطلاعات و فرهنگ به ثبت رسیده است.

بیش از ۷۰ آبده تاریخی در معرض تهدید طالبان قرار دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد