بیماری-ایدز-و-ویروس-اچ-آی-وی-در-افغانستان

دوکتور فدا محمد پیکان، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی را یک معضل صحی خوانده میگوید که، در حال حاضر ۲۵۲۲ واقعه مثبت اچ آی وی در کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش افغان نیوز: وزارت صحت عامه کشور، امروز یکشنبه( 10 – قوس) درکابل، از روز جهانی مبارزه علیه ویروس اچ آی وی و بیماری ایدزتحت شعار "حق صحت- خون خود را برای اچ آی وی آزمایش نمایید" به منظور بلند بردن آگاهی عامه و تجدید تعهد مسوولین برای مبارزه علیه این بیماری تجلیل به‌عمل اورد.

نظر به آمار اداره ملل متحد مبارزه با ایدز، حدود  36اعشاریه 7 ملیون انسان متبلا به ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز در سراسر جهان هستند، که ازین میان بیشتر از یک ملیون تن جان های شانرا سالانه از دست میدهند. همچنان نزیک به 2 اعشاریه 1 ملیون واقعات جدید اچ آی وی و ایدز به ثبت رسیده است.

دوکتور فدا محمد پیکان معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی را یک معضل صحی خوانده میگوید که، در حال حاضر 2522 واقعه مثبت اچ آی وی در کشور به ثبت رسیده است که 75 درصد ذکور و 25 درصد آنان را اناث تشکیل میدهند و نیز در میان  آنها 54 تن اطفال زیر 15 سال شامل اند.

وی علاوه نمود، این وزارت مصمم است تا تداوی معاوضوی اوپیویید را در شهر های بزرگ کشور همچنان محابس بیشتر افزایش دهد که این یکی از شیوه های موثر جلوگیری از انتشار ویروس اچ آی وی و هیپاتیت میتواند باشد.

معین عرضه خدمات صحی جنگ، استعمال و قاچاق مواد مخدر ، سرحدات باز، مشکلات اقتصادی، سطح پایین سواد، مهاجرت های داخلی و خارجی، زرقیات تطبیق خون غیر مصؤن به خصوص موجودیت درحدود سه ملیون استفاده کننده  مواد مخدر و بلند بودن شیوع واقعات اچ آی وی در بین گروپ های معروض به خطر بلند در کشور های همسایه مانند ایران و پاکستان را از جمله عوامل عمده شیوع این ویروس در افغانستان دانسته است.

 

بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد