بیماری-سرطان؛-مرگ-خاموش-زنان-و-کودکان-در-افغانستان

یناد مبارزه علیه سرطان می‌گوید که از ماه اکتوبر سال ۲۰۱۸ میلادی تا جون سال ۲۰۱۹ میلادی در افغانستان ۱۳هزارو ۶۹۴ تن در اثر بیماری سرطان جان باخته اند.

به گزارش افغان نیوز: داکتر نسرین اوریاخیل، رئیس بنیاد مبارزه با بیماری سرطان امروزچهارشنبه(20، قوس ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت که افغانستان در بخش درمان و آگاهی دهی به مردم در باره بیماری سرطان عقب مانده است. از این رو، مرگ و میر زنان و کودکان در اثری این بیماری خانه مان سوز شده است.

وی افزود: در حال حاضر هزاران زن در افغانستان مبتلا به سرطان سینه هستند. هرچند سرطان سینه در مراحل اولی درمان پذیر است اما عدم آگاهی بسیاری زنان مبتلا به سرطان سینه سبب شده است که زنان مبتلا به سرطان سینه جان هایشان را از دست بدهند. اوریاخیل در این باره گفت:« سرطان سینه را می توان مرگ خاموش زنان و کودکان در افغانستان عنوان کرد.»

بانو اوریاخیل بیان کرد: آمار اخیر سرطان که در افغانستان توسط بیناد مبارزه علیه سرطان جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که از ماه اکتوبر سال 2018 میلادی تا جون سال 2019 میلادی حدود 13 هزارو 694 تن در افغانستان در اثری بیماری سرطان جان باخته اند. براساس آمار بنیاد مبارزه علیه سرطان، 19.82 درصد سرطان معده، سرطان خون 16.42 درصد، و سرطان سینه در زنان بلند ترین گراف را در روستا ها داشته اند.

از سوی هم، پیری صدیقی، معین وزارت تحصیلات عالی کشور گفت: در جهان 200 نوع سرطان تشخص شده است که سالانه حدود 8.2 میلیون تن در سراسر جهان جان می‌دهند و قرار است تا سال 2030 این رقم به 13.1 میلیون تن افزایش یابد.

آقای صدیقی بیان کرد، بلند ترین میزان مرگ و میر در افغانستان و جهان در نتیجه سرطان ریه، معده، جگر و پستان بوده است. به گفته او؛ عوامل جنیتکی، محیطی، مرکبات کیمیاویی و سیمی، استعمال تنباکو، ویروس ها، آلودگی هوا، استفاده بیش از حد گوشت سرخ شده، چاقی و التهابات مضمین از جمله عوامل مساعدت کننده سرطان است.

وی تاکید کرد، خون ریزی های غیر معمول، موجودیت کتلات در پستان و افرازات در نوک سینه، سرفه دوامدار، کم شدن وزن و اشتها، درد های استخوان، گل دردی دوامدار از جمله عوامل مبتلا به سرطان است.

گفتنی است که با وجود سرازیر شدن میلیون ها دالر پول به افغانستان، هنوز هم این کشور یک مرکز تداوی برای بیماری سرطان ندارد و حتی در سی و چهار ولایت این کشور مرکز تشخیص سرطان وجود ندارد و برخی از بیماران سرطان برای درمان به کشور های همسایه افغانستان می روند.

این در حالی است که شکردخت جعفری از ولایت دایکندی که فعلا در انگلستان زندگی می کند به تازگی توانسته است که یک دستگاه " دوزسنج" ثبت تششعات پرتو درمانی سرطان را ثبت کند.

بیماری سرطان؛ مرگ خاموش زنان و کودکان در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد