بیماری-لامپی-اسکین-باعث-خسارت-هنگفت-در-سکتور-مالداری-می‌شود

استادان دانشکده وترنری دانشگاه کابل می‌گویند که بیماری لامپی اسکین (LSD) یک بیماری ویروسی است که تنها گاو و گوساله به آن مبتلا می‌شود و می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به سکتور مالداری وارد کند.

به گزارش افغان نیوز؛ دکتر اسدالله صمدی، استاد دانشگاه امروز ( سه‌شنبه، ۱۸ اسد ) در کنفرانس« علمی – خبری واقعات اخیر بیماری lumpy skin disease در افغانستان» گفت که بیماری لمپی اسکین جزء بیماری‌های ویروسی می‌باشد که حیوانات به آن مبتلا شده و به انسان سرایت نمی‌کند.

صمدی افزود که برای مبارزه این ویروس تا کنون واکسین مشخص در کشور وجود ندارد. به گفته‌ی او وزارت صحت و وزارت زارعت در تلاش است تا واکسین این ویروس را از کشورهای جهان وارد کشور نماید.

او بیان داشت که عامل بیماری لمپی‌ اسکین نسبت به شرایط محیطی (خشکی، سرما، گرما و...) بسیار مقاوم است و این ویروس توسط با ناقلین مانند مگس و کنه به حیوانات منتقل می‌شود.

داکتر صمدی تاکید کرد که این بیماری از طریق ناقلین به صورت خیلی سریع می تواند گسترش پیدا کند. او افزود که سرعت انتشار این بیماری در فصل تابستان و خزان بسیار زیاد است.

این استاد دانشگاه گفت که تا وارد شدن این واکسین به کشور کشاورزان می‌تواند از واکسین چیچک گوسفند برای مبتلان نشدن گاو‌ها به این بیماری استفاده نمایند. به باور او علاوه بر واکسیناسیون، کنترل جمعیت حشرات و کنه‌ها همچنان سم پاشی تمام گاو خانه‌ها نیز می‌تواند از راه‌های پیشگیری این بیماری باشد.

داکتر ابراهیم فروتن، مسوول کنترول امراض وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در کنفرانس« علمی – خبری واقعات اخیر بیماری lumpy skin disease در افغانستان» گفت که این بیماری در کشور نزدیک به 45 روز  پیش شیوع کرده و وزارت زراعت در تلاش است تا از گسترش بیشتر این ویروس جلوی گیری نماید.

داکتر نصیر احمد استانکزی، نماینده وزارت صحت عامه در این کنفرانس علمی خبری گفت که این وزارت با سازمان‌ صحی جهان توافق نموده تا واکسین ویروس لامپی اسکین را وارد کشور نماید.

لامپی اسکین یک بیماری ساری است توسط حشرات مانند، پشه و کنه همچنان تماس حیوانات سالم با حیوانات بیمار گسترش می‌یابد و بیشتر گاوها به این بیماری مبتلا می‌شوند. اما؛ ویروس عامل این بیماری می‌تواند در بز و گوسفند نیز تولید مثل نماید.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

بیماری لامپی اسکین باعث خسارت هنگفت در سکتور مالداری می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد