بیماری-پولیو-و-مبارزه-صحی-ناتمام-در-افغانستان

افزایش پولیو یا بیماری فلج اطفال در افغانستان نگرانی های زیادی را به میان آورده است؛ اما مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند که در دور کمپاین خزانی، بیش از ۷ میلیون کودک زیر پنج سال در ۳۲۰ ولسوالی کشور واکسین خواهند شد.

به گزارش افغان نیوز: میرجان راسخ مسئول آگاهی عامه برنامه محو بیماری پولیو در وزارت صحت عامه افغانستان، امروز چهارشنبه ( ۲۴، میزان ) در تماس تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت: در این دور از کمپاین خزانی واکسین پولیو در سایر ولایت های کشور، بیشتر از ۷ میلیون کودک زیر پنج سال در ۳۲۰ ولسوالی واکسین خواهند شد.

وی گفت: این روند از روز دوشنبه آغاز شده و تا پنج روز دیگر ادامه دارد و در صورت نیاز، دو روز دیگر تمدید می‌شود. اما متاسفانه مخالفان مسلح دولت برای رضا کاران صحت عامه اجازه واکسین خانه به خانه را ندادند و از این‌رو، در مساجد و تعداد مراکز صحی آن ولایت ها تطبیق می شود و مناطقی که زیر اداره حکومت است، واکسین پولیو به صورت خانه به خانه ادامه دارد.

وی بیان کرد؛ " پولیو یک کمپاین جهانی بوده و نباید هراس افگنان طالب در این کار مداخله کنند. وی جلوگیری طالبان از این روند را تاسف بار خواند و از آنان خواست که مانع تطبیق واکسین پولیو در سایر ولایت های کشور نشوند."

به گفته آقای راسخ، از آغاز سال ۲۰۱۹ تاکنون ۱۶ واقعه بیماری پولیو یا ( فلج کودکان ) به ثبت رسیده است. ۱۵ واقعه در حوزه جنوب، ۸ واقعه در ولایت ارزگان، پنج واقعه در ولایت هلمند، دو واقعه در ولایت قندهار و یک واقعه هم در ولایت کنر به ثبت رسیده است. بنابراین، کمپاین خزانی محو پولیو بیشتر در ساحات پرخطر خواهد بود.

آقای راسخ افزود: در دور نخست کمپاین پولیو حدود ۹.۳ میلیون کودک زیر سن پنج سال در سراسر افغانستان واکسین شده بود و همچنان در جریان این کمپاین برای ۸.۴ میلیون طفل شش ماهه الی پنج سال کپسول های ویتامین A داده شده بود. زیرا این ویتامین در تقویت معافیت و مقاومت بدن اطفال کمک می کند و خطر مصاب آنان را به امراض چون اسهال، امراض تنفسی، شب کوری و سرخکان کاهش میدهد.

راسخ بر اهمیت این کمپاین تاکید کرد و از همه مردم افغانستان خواست تا با یک بسیج همگانی در جهت محو این بیماری با کارمندان صحی و واکسیناسیون همکاری کنند.

این در حالی است که پروسه محو مرض پولیو یک مبارزه جهانی است و هر سال پول هنگفتی از طرف کشور ها و موسسات کمک کننده به افغانستان جهت محو این مرض سرازیر می‌شود،  پس لازم است که این کمک ها به صورت درست مدیریت شود و راهبرد فعلی مبارزه با پولیو بررسی و به شکل درست عملی گردد تا در آینده نزدیک پولیو را از افغانستان محو کند.

گفتنی است که واکسین پولیو کاملا مصوون است و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. اطفال مریض و نوزاد بیشتر به این واکسین ضرورت دارند، چون مقاومت و معافیت بدن آنان در مقابل این مرض ضعیف است و اگر واکسین نشوند، خطر مصاب شدن به این بیماری نزد آنان بلند خواهد بود.

بیماری پولیو و مبارزه صحی ناتمام در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد