تجاوز-شوروی-سرآغاز-دخالت-سایر-کشورهای-جهان-در-افغانستان

مسوولان شماری از نهادهای جامعه مدنی و معلولان تجاوز شوروی را سر آغاز دخالت سایر کشورهای جهان در افغانستان دانسته و می‌گویند که این تجاوز پیامدهای ناگوار اجمتاعی، سیاسی و فرهنگی را بر مردم افغانستان تحمیل کرده و هنوز هم کشور فدراتیف روسیه در خاک افغانستان دخالت دارد و شماری از گروه‌های تروریستی را حمایت می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: وامل ساحل، فعال مدنی و از برگزار کنندگان کنفرانس« پیامدهای تجاوز اتحاد جماهیر شوروی و حمایت فدارتیف روسیه از گروه‌های تروریستی در افغانستان» امروز( سه‌شنبه، 22 دلو) گفت که تجاوز شوری سرآغاز جنگ‌های داخلی در افغانستان است و پس از نه سال جنگ شوری در این کشور میلیون‌ها شهروند افغانستان مهاجر، معلول و کشته شدند.

آقای ساحل تاکید کرد که هم اکنون روسیه در تلاش نفوذ بیشتر در افغانستان و تقویت شماری از گروه‌های تروریستی در خاک این کشور است.

او افزود که خواست نهادهای جامعه مدنی و معلولان از سیاست مداران روسی این است که به فعالیت‌های نفوذی خود در خاک افغانستان پایان دهد و از پروسه صلح و پایان جنگ در افغانستان پشتبانی کند.

شمس الله حقانی، عضو شورای معلولین افغانستان در کنفرانس گفت: «کشته شدن بیشتر از یک میلیون تن و معلول شدن نزدیک به 1.5 میلیون تن دیگر و همچنان آوره شدن بیشتر از 5 میلیون نفر به کشورهای بیگانه از پیامدهای بد تجاوز شوری در افغانستان است».

آقای حقانی گفت که جامعه جهانی و شواری امنیت سازمان ملل متحد هم در برابر صدای میلیون‌ها نفر معلول بازمانده از تجاوز شوروی و ویرانی‌های افغانستان در بخش زیربنا در این تجاوز سکوت کرده است.

این عضو شورای معلولان افغانستان به پروسه صلح و مذاکرات امریکا و طالبان در قطر اشاره کرده و گفت: «طالبان که زیر پرچم به نام اسلام می‌جگند باید جنگ را در افغانستان بس کنند و دیگر مردم افغانستان تحمل پرداخت تاوان جنگ این گروه را ندارد».

حمیدالله مسرور، مسوول انجمن اجتماعی همگان نیز گفت که جنگ و تجاوز شوروی در افغانستان در زمنیه‌های مختلف از جمله اقتصاد و فرهنگ این کشور تاثیر منفی گذاشته است و تجاز شوروی سر آغاز دخالت سایر کشورهای جهان در افغانستان است.

به باور آقای مسرور تجاوز شوری و شکست آن زمینه جنگ‌های داخلی را در افغانستان فراهم کرد و مجاهدین و نخبگان سیاسی کشور هم پس از شکست شوروی نتوانستند به گونه مشترک و یک صدا نظام سیاسی سالم و با ثبات را در افغانستان ایجاد کنند.

در اخیر برگزار کنندگان این کنفرانس با نشر اعلامیه‌یی بر پایان حمایت روسیه از گروهای تروریستی تاکید کرده و گفتند: گزارش‌های وجود دارد که شماری از نظامیان روسیه جنگجویان گروه‌های تروریستی را در بخش‌های از کشور آموزش نظامی می‌دهند.

این همه در حالی است که جماهیر شوروی سابق در بیست و ششم دلو 1367 با 120 هزار نیروی نظامی بر خاک افغانستان حمله نظامی کرد و پس از نزدیک به ده سال جنگ، شکست خورده و خاک افغانستان را ترک نمود.

 

تجاوز شوروی سرآغاز دخالت سایر کشورهای جهان در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد