طرح-صلح-حکومت-ناوقت-و-آرمانی-است

شماری از کارشناسان مسائل سیاسی طرح هفت ماده‌ی صلح حکومت را که اخیرا رسانه‌ای شده است، یک طرح آرمانی و کلی خوانده و می‌گویند که چنین طرح‌ها از لحاظ زمانی خیلی ناوقت است و نمی‌تواند برای طرف‌های درگیر جنگ جاذبه ایجاد کند.

به گزارش افغان نیوز: احمد شاهین، آگاه مسائل سیاسی افغانستان در مصاحبه با آژانس افغان نیوز گفت که بهتر این بود که به جای چنین طرح‌های آرمانی، حکومت در هماهنگی با رویکرد و نقشه راه جهانی صلح، یک برنامه‌ای عملی صلح تدوین می کرد که منافع و ثبات ملی را در افغانستان تامین می‌کرد.

در طرح هفت ماده‌ی صلح حکومت به مسایلی چون بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان، همکاری‌های پس از خروج این نیروها در پیکار با هراس‌افگنی، آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، آتش‌بس میان طرف‌های درگیر، رسیدگی به مشکلات تمامی بخش‌های افغانستان و نقش مردم در ساختارهای سیاسی آینده پرداخته شده‌است.

آقای شاهین این طرح را از لحاظ زمانی خیلی ناوقت و زمان‌گیر دانسته و گفت که در یک سال گذشته  میکانیزم‌ و چارچوب‌های کلی صلح تعیین شده است و بهتر این بود حکومت طرح آشتی ملی را ترتیب می کرد که در آن گروه طالبان و تمام نیروهای فعال سیاسی در کشور شامل می‌بودند.

این آگاه سیاسی افزود که در چین شرایط پلان صلح حکومت می‌تواند، طرح موازی با برنامه‌های صلح قدرت‌های بزرگ و کشورهای منطقه که روی آن کار کرده است، حساب شود.

در همین حال مطیع الله خروطی، کارشناس مسائل سیاسی، صلح را مالکیت نظام و مردم افغانستان دانسته و گفت: «به تحلیل من حکومت افغانستان این طرح هفت ماده صلح را برای جلوگیری خواست گروه طالبان از امریکایی‌ها ترتیب کرده تا خواسته‌های این گروه بر مردم افغانستان جبرا تحمیل نشود».

آقای خروطی به سفر زلمی خلیلزاد به کابل و چانه‌زنی او روی تبادله‌ی زندانیان گروه طالبان با دو استاد امریکایی  یاد کرده و تاکید کرد: «صلح یک نیاز اساسی مردم افغانستان است و وقتی که این نیاز به یک پروژه و آن هم به پروژه استخباراتی مبدل می شود، یک خیانت به مردم افغانستان است».

همچنان آقای خروطی گفت که این طرح می تواند جلو خواست امریکایی‌ها را از تبادله زندانیان گروه تروریستی با دو استاد که در نزد آنان گروگان هستند، بگیرد.

از جانب دیگر آقای شاهین در مورد جرگه که قرار است از سوی حکومت برای تصویب طرح هفت ماده‌ای صلح دایر شود ، گفت که دایر کردن جرگه یک تلاش تاکتیکی از طرف حکومت است که در آن افراد و ابسته به خود را تنظیم می کند تا طرحش را تصویب کند. او تاکید کرد که حکومت پس از تصویب این طرح« وانمود می کند که طرح صلح ما مردمی است و مورد پسند مردم افغانستان قرار دارد».

این همه در حالی است که داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت نیز طرح صلح حکومت را یک آروز دانسته تا برنامه صلح و در گفتگویی تلویزیونی خود با طلوع نیوز گفت که درباره‌ای ایجاد این طرح  هیچ مشوره‌یی در داخل حکومت و سیاسیون بیرون از حکومت نشده‌است.

طرح صلح حکومت ناوقت و آرمانی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد