تلفات-غیر-نظامیان-در-کشور-۳-درصد-افزایش-یافته-است

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افرایش خشونت‌ها ابراز نگرانی کرده می‌گوید که آمار تلفات غیر نظامیان در ماه می نسبت به ماه آپریل ۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش افغان نیوز؛ شهزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، امروز( یک‌شنبه، ۱۶ جوزا) در نزدهمین سال تاسیس این کمیسیون گفت که خروج نظامیان خارجی از کشور نباید به معنای بی‌توجهی جامعه جهانی به مسئله حقوق بشری در افغانستان باشد. 

رییس کمیسیون حقوق بشر از تغییر تاکتیک جنگ در افغانستان ابراز نگرانی کرده و تاکید کرد که این تغییر هموراه از افراد ملکی قربانی می‌گیرد. 

خانم‌اکبر افزود؛ این کمیسیون در سال جاری تلاش دارد که با میکانیزم‌های جهانی از وقوع حوادث جنگی در کشور جلوگیری نماید. او گفت؛ تشدید خشونت‌ها هزارن خانواده را از مناطق مسکونی‌شان بی‌جا کرده که از ابتدایی ترین حقوق شهروندی و بشری محروم اند. 

نعیم نظری، معاون کمیسیون حقوق بشر افغانستان در این مراسم گفت که  تنها در ماه گذشته میلادی ۹۹۶ فرد ملکی در نتیجه خشونت‌ها کشته و زخمی شدند. 

او گفت، از میان ۶۹۵ فرد ملکی که در ماه گذشته میلادی در نتیجه خشونت‌ها زخمی شده اند، ۱۰۲ تن آنان زن و ۲۶۵ تن دیگرشان کودکان هستند. 

به گفته آقای نظری، از میان ۹۹۶ تن ۳۰۱ نفر از افراد ملکی در ماه گذشته کشته شده اند که از این میان ۲۰ تن آنان زن و ۲۸۱ تن دیگر آنان کودکان هستند. این آمار نشان می‌دهد که تلفات افرا ملکی در ماه می نسبت به یک ماه قبلش یعنی آپریل ۳ درصد افزایش یافته است. 

معاون کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت که این کمیسیون به گونه شدید نگران افزایش خشونت‌ها و تلفات افراد ملکی است. طرف‌های درگیر باید به آتش‌بس فوری توافق کرده و به دنبال حل منازعه کنونی افغانستان از راه گفتگو و مصالحه باشند. 

این‌درحالی است که در چند روز گذشته، چندین موتر مسافربری در غرب کابل هدف ماین مقناطسی قرار گرفت که در نتیچه آن چندین فرد ملکی کشته و زخمی شدند.

تلفات غیر نظامیان در کشور ۳ درصد افزایش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد