تنباکو،-عامل-درصدی-سرطان-در-افغانستان

شماری از مسوولان با ابراز نگرانی می گویند که ۲۲ درصد عامل امراض سرطان در افغانستان ناشی از مصرف تنباکو می باشد.

به گزارش افغان نیوز: دوکتور نسرین اوریاخیل، رئیس بنیاد مجادله علیه سرطان در افغانستان روز گذشته در کنفرانس روز جهانی مبارزه علیه بیماری سرطان گفت که ۲۲ درصد عامل امراض سرطان در افغانستان ناشی از مصرف تنباکو می باشد که بنیاد مبارزه علیه سرطان برای جلوگیری از آن تلاش می کند.

 وی افزود؛ فقر  اقتصادی و رشد نفوس عوامل دیگری اند که سبب افزایش بیماری سرطان در کشور شده و راه حل این مشکل، الزامات جدی از سوی ادارات دولتی است.

سیماسمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در این کنفرانس گفت: فقر یکی از عوامل اساسی امراض سرطان در افغانستان می باشد که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند. مشکل دیگر که عامل بیماری سرطان حساب میگردد عدم دسترسی مردم به تعلیم و تربیه است که وزارت معارف باید در این زمینه تلاش کند و زمینه آموزش و پرورش را برای همه فرزندان فراهم کند.

بانو سمر تصریح نمود که 80 درصد مردم افغانستان بخاطر تداوی به کشور های خارج میروند؛ بنابراین برای رفع این معضل باید شفاخانه های معیاری در داخل کشور ایجاد گردد.

به باور وی؛ تا زمانی که به نیاز های اقتصادی مردم توجه صورت نگیرد، میزان امراض به ویژه مرض سرطان کاهش نخواهد یافت. زیرا استرس و نا ارامی مردم افغانستان نیز باعث امراض سرطان می باشد. از سوی دیگر تا زمانی که زندگی بدون ترس و فقر را مساعد نسازیم حتی به صلح نیز نخواهیم رسید.

این درحالی است که استفاده از نیکوتین و دخانیات در جوامع امروزی به امری طبیعی تبدیل شده به حدی که درصد بالایی از مردم هر کشور روزانه میلیون ها دلار هزینه خرید سیگار می کنند.

تنباکو، عامل 22 درصدی سرطان در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد