ثبت-حدود-سه-میلیون-کودک-مبتلا-به-سوءتغذی-در-افغانستان

مسوولان وزارت صحت عامه به مناسبت هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر می‌گویند که از آغاز سال روان میلادی تاکنون، بیش از ۸۰۰ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید و ۲ میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی متوسط ثبت شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد وزیر حامد، رییس تغذیه‌ای عامه‌ این وزارت روز گذشته ( چهارشنبه، ۱۷ اسد) در یک نشست خبری به مناسبت «هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر» گفت که از آغاز سال روان میلادی تا کنون، ۸۵۷ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید و ۲ میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی متوسط، در این وزارت ثبت شده است.

حامد افزود که در سال روان نزدیک به ۲ میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید و متوسط درمان شدند و در سال جاری میزان کودکان و مادران مبتلا به سوءتغذیه، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

او بیان داشت که بیش‌ترین آمار سوءتغذیه‌ی مادران و کودکان در ولایت‌هایی که با خشک‌سالی و کاهش محصولات زراعتی روبه‌رو بودند، ثبت شده است.

در همین رابطه، عبدالولی حقانی، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت‌عامه در این برنامه می‌گوید که این وزارت با تلاش‌های فراوانی توانسته است تا پروتکل‌های ملی را بر اساس مراجع علمی بین‌المللی ایجاد کند که شامل مقررات و دستورالعمل‌های ملی مربوط به تقویت و ترویج تغذیه اطفال با شیر مادر می باشد.

از سوی هم، محمد امین، نماینده‌ی صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان در این برنامه می‌گوید که نظر به آمارهای این سازمان، ۳۶ درصد کودکان مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید در سال روان نوزادان زیر شش ماه می‌باشد.

امین افزود که در ۷ ماه نخست سال میلادی از ۱۰ هزار و ۲۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید که به شفاخانه‌ها مراجعه کردند، از شش ماه کم‌تر عمر دارند که ۳۶ درصد کل کودکان را تشکیل می‌دهد.

با این حال، صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف می‌گوید که بیش از ۲۸ هزار کودک در افغانستان در هفت ماه گذشته به سوءتغذیه مبتلا شده‌اند.

مونا شیخ، نماینده‌ی برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل متحد در این برنامه افزوده است که این نهاد در سال روان میلادی به ۱.۶ میلیون مادر شیرده مواد خوراکی کمک کرده است.

برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل متحد، از ادامه‌ی هم‌کاری‌های این نهاد به منظور جلوگیری مادران و نوزادان از مبتلاشدن به سوءتغذیه و تغذیه‌ی مادران شیرده در افغانستان، اطمینان می‌دهد.

مسوولان در وزارت صحت عامه، از تاجران، صنعت‌کاران و سکتور خصوصی می‌خواهند که مسوولیت شان را در بخش جلوگیری از واردات شیر خشک کم‌ کیفیت ادا کنند و هم‌چنان از رسانه‌ها می‌خواهد که در بخش آگاهی‌دهی به منظور تقویت فرهنگ تغذیه با شیر مادر هم‌ کاری کنند.

گفتنی است که دو روز پیش مسوولان در ریاست صحت عامه ولایت بغلان، گفته بودند که نزدیک به ۱۷ هزار کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوءتغذیه را طی سال روان میلادی درمان کرده‌اند.

 داکتر احمد مسعود احمدی، رییس صحت عامه بغلان گفته است که در سال روان میلادی ۱۵۸ هزار ۳۰۷ کودک زیر پنج سال در مراکز صحی تحت ارزیابی قرار گرفته که از جمله ۲۲ هزار و ۶۹۲ نفر مصاب به سو تغذی تشخیص و درمان شده اند.

به گفته‌ی این وزارت هزاران کودک سؤتغذیه هم اکنون زیر درمان قرار دارند.

ثبت حدود سه میلیون کودک مبتلا به سوءتغذی در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد