ثبت-دو-مورد-مشکوک-آبله-میمون-در-افغانستان

منابع صحی به رسانه‌ها گفته اند که دو مورد مشکوک ابتلا به آبله میمون یا ام‌پاکس را در کابل و پکتیا ثبت کرده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ روزنامه اطلاعات روز به نقل از منابع خود نوشته است که یک کودک دختر، با داشتن علایم آبله میمون در شفاخانه‌ صحت طفل، در کابل بستری شده است.

یکی از داکتران این شفاخانه به این خبرگزاری گفته است که این کودک باشنده‌ی ولسوالی فرزه کابل است.

به‌گفته‌ی این داکتر، این کودک روز گذشته (دوشنبه، ۵ سنبله) به شفاخانه مراجعه کرده است.

پیشتر مسوولان وزارت صحت‌عامه‌ی افغانستان گفته بود که این وزارت برای جلوگیری از بیماری آبله میمون در نقاط صفری تلاش می‌کند.

شرافت زمان امر خیل سخنگوی وزارت صحت عامه به رسانه‌ها گفته‌ است که تاکنون در افغانستان مورد مثبت این بیماری ثبت نشده است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که در پی شناسایی یک مورد ابتلا به آبله میمون در پاکستان، شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور به مقام‌های صحی دستور داده است که وضعیت را دقیق تحت کنترول داشته باشند.

همچنان با اخراج سیل از مهاجران افغان از پاکستان به این نگرانی افزوده است.

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) از مردم و آگاهان صحی کشورها به ویژه از کشور های آسیب پذیر خواسته که برای جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس واکسین‌های از قبل تعیین شده را تطبیق کنند.

پیش از این رسانه‌های جهانی گزارش داده بودند که سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) شیوع بیماری ام‌پاکس در بخش‌هایی از افریقا را وضعیتی اضطراری برای صحت جهانی اعلام کرده است.

آبله میمون یک بیماری عفونی و ساری است ونشانه‌های اولیهٔ آن شامل تب، سردرد، کمردرد، درد عضلات و بی‌حالی عمومی است و با آغاز تب، التهاب‌های پوستی و پیدا شدن آبله ها درصورت و سپس در سایر قسمت‌های بدن، معمولاً کف دست‌ها و کف پا گسترش می‌یابد و با خارش شدید به همراه است.

 

 

 

 

ثبت دو مورد مشکوک آبله میمون در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد