ثبت-رویداد-امنیتی-مرتبط-به-انتخابات

در گزارش هیات معاونیت ملل متحد در افغانستان (UNAMA) آمده است که از آغاز روند ثبت‌نام رای‌دهنده‌گان در افغانستان تاکنون ۲۳ رویداد امنیتی مرتبط به انتخابات را ثبت کرده است.

به گزارش افغان نیوز: در گزارش آمده که در این حوادث 271 غیرنظامی کشته و زخمی شدند که خونین‌ترین آن حمله انتحاری در مقابل مرکز توزیع شناس‌نامه در شهر کابل بود که 198 غیرنظامی به خاک و خون کشانیده شدند.

این گزارش با عنوان " روند ظهور حوادث مرتبط به انتخابات در افغانستان" نشر شده و در آن آمده که تقریبا 75 درصد این حوادث در مکاتب و یا مساجد به خاطر انتخابات صورت گرفته است.

تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان در این گزارش گفته است: "من از این حملات که به‌طور عمدی غیرنظامیانی را هدف قرار می‌دهند که در جستجوی استفاده از حق شان برای رای‌دهی بر مبنای قانون اساسی هستند، متاثر شدم."

در این گزارش به نقل از وی آمده است: " این حملات بر تسهیلات انتخاباتی چیزی نیستند جز یک حمله بر دموکراسی."

یاماموتو گفته است کسانی که برای رای‌دادن ثبت‌نام می‌کنند افرادی محترمی استند که امید برای آینده افغانستان را مهم‌تر از مصوونیت شخصی شان دانسته اند.

او گفته است: "ملل متحد همراه با جامعه بین الملل به حمایت از یک پروسه انتخابات به رهبری افغان ها، متعهد باقی می ماند."

بربنیاد این گزارش یوناما، ۱۰ حادثه شامل تهدید، آزار و اذیت و ارعاب توسط مخالفان حکومت بر علیه استادان و رای‌دهنده‌گان به شمول ادعاهای مصادره تذکره و جریمه برای داشتن استیکر ثبت‌نام رای‌دهنده‌گان می‌باشد.

قابل ذکر است که یاماماتو از طالبان خواسته است تا پیشنهاد صلح رییس جمهور غنی را پذیرفته و در انتخابات شرکت کنند.

این در حالیست که طالبان این پیشنهاد صلح حکومت افغانستان را قبلا رد کرده بود.

ثبت 23 رویداد امنیتی مرتبط به انتخابات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد