ثبت-هفت-رویداد-مثبت-ویروس-کرونا-در-افغانستان

سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید تاکنون یک صد و چهل دو روی داد مشکوک بیماری کووید ۱۹ درکشور ثبت شده اند که از این میان تنها هفت رویداد مثبت بوده اند.

به گزارش افغان نیوز: وزارت صحت عامه از ثبت هفتمین واقعه‌ی مثبت ویروس کرونا در ولایت شمالی سمنگان خبر داده است. شخص مبتلا به این ویروس مرد ۲۵ ساله است که در یکی از دانشگاه‌های ولایت گرگان ایران دانشجو است و اخیرا از ایران برگشته است. او هشت روز پیش (سه‌شنبه، ۱۳ حوت) از طریق گذرگاه اسلام‌قلعه در ولایت هرات به کشور برگشته که یک شبانه‌روز را در هرات نیز گذرانده و سپس به محل سکونت کنونی‌اش به شهر ایبک، مرکز سمنگان آمده است.

مسئولان صحی از طریق ساکنان محل از برگشتن این مرد از ایران آگاه می‌شوند و به او توصیه می‌کنند که خودش را به‌مدت ۱۴ روز در خانه قرنطین کند. سه روز پس از این (یک‌شنبه، ۱۸ حوت)، شخص برگشت‌کننده به مسئولان صحی خبر می دهند که دچار تب، سردردی و سرفه‌ی شدید می‌باشد. کارکنان صحی او را به شفاخانه انتقال می‌دهند و از او معاینه می‌گیرند. به گفته‌ی خلیل مصدیق، رییس صحت عامه‌ی سمنگان، دو شب پیش (دوشنبه، ۱۹ حوت) معاینه‌ی این فرد تشخیص شد که او به کرونا مبتلا شده است.

براساس گفته‌های او، وضعیت صحی این بیمار هم‌اکنون «قناعت‌بخش» است و در بخش تجرید شفاخانه‌ی ولایتی سمنگان تحت تداوی می‌باشد. همچنان خانواده و بستگان او، نیز از دیروز (سه‌شنبه، ۲۰ حوت) به مدت ۱۴ روز در خانه‌های‌شان قرنطین شده‌اند.

وزارت صحت عامه حدود سه هفته‌ی پیش (۵ حوت) از تشخیص نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در کشور خبر داد. فرد مبتلا یک مرد ۳۵ ساله است که از شهر قُم ایران برگشته بود. دوازده روز پس از آن (۱۷ حوت) سه مورد مثبت دیگر به ویروس کرونا نیز در این ولایت ثبت شد که مبتلایان آن‌ها از ایران برگشته بودند.

وزارت صحت عامه می‌گوید که به‌شمول هفت مورد مثبت به ویروس کرونا ۱۴۲ مورد مشکوک به ویروس کرونا در کشور معاینه شده است. از این جمله ۱۳۷ مورد آن منفی تشخیص شده است. این موارد مربوط به ولایت‌های کابل، هرات، قندهار، هلمند، غزنی، لوگر، فراه، غور، بغلان، فاریاب، بدخشان، ننگرها و سمنگان به ثبت رسیده است.

ثبت هفت رویداد مثبت ویروس کرونا در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد