جنگ-اوکراین-بحران-غذایی-جهانی-را-افزایش-می‌دهد

کارشناسان هشدار می‌دهند که تداوم جنگ روسیه و اکراین در آستانه فصل کاشت محصولات زراعتی، بر سیستیم غذایی جهان که هم اکنون دچار بحران است، فشار بشتر وارد می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ روزنامه گاردین، روز چهارشنبه( 18 حوت) گزارش داده است که با ادامه جنگ در اوکراین سیستم غذایی جهان زیر تأثیر قرار می‌گیرد، زیرا اوکراین پنجمین کشور صادرکننده گندم در جهان و یکی از بزرگترین صادرکننده‌گان جواری است.

کارشناسان می‌گویند که جنگ اوکراین سبب افزایش قیمت‌ غلات به ویژه گندم، جواری و دانه‌های سویا در سراسر جهان شده است.

عارف حسین، اقتصاددان ارشد برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) گفته است: «پیامدهای ویرانگر حمله روسیه بر اوکراین در نقاط دوردست نیز احساس می شود. قیمت غلات و روغن به سرعت به سطوحی نزدیک می‌شود که در زمان بحران غذا و سوخت در سال ۲۰۰۸ مشاهده نشده بود».

سازمان غذا و زراعت (FAO) نیز گفته است که ممکن است کشاورزان اوکراین فصل کاشت را به دلیل ادامه جنگ از دست دهند که در نتیجه تأثیر ویرانگری روی بازار مواد خوراکی در جهان خواهد داشت.

اوکراین پنجمین کشور صادرکننده گندم است. این کشور نزدیک به ۱۰ درصد از بازار جهانی این محصول و نیز ۱۵ درصد از صادرات جهانی جواری را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که در دو روز گذشته گزارش شده است که قیمت روغن جواری در ترکیه به شدت افزایش یافته است. مردم ترکیه برای ذخیره روغن به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند.

جنگ اوکراین بحران غذایی جهانی را افزایش می‌دهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد