جنگ-و-خشونت؛-روزانه-۹-کودک-افغان-کشته-می‌شوند

وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید که بر بنیاد آمار‌ها، روزانه ۹ کودک در کشور در نتیجه جنگ و خشونت‌های گروهای تروریستی کشته می‌شوند.

به گزارش افغان نیوز؛ سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح، امروز( یک‌شنبه، ۳۰ جوزا) در نشستی زیر عنوان" گفتمان ملی آسیب پذیری اطفال از جنگ و خشونت‌" گفت که زنان و کودکان قربانی اصلی جنگ اند؛ زیرا آنان نان‌آور خانواده‌های‌شان را از دست داده و مجبور به کار شاقه می‌شوند. 

آقای نادری افزود که سرباز گیری کودکان از سوی گروه‌های تروریستی و بازماندن آنان از آموزش و پرورش از دیگر پیامدهای جنگ است که آینده کودکان کشور را مخدوش کرده است‌. 

وزیر دولت در امور صلح گفت که بر بنیاد آمارهای سازمان‌های بین‌المللی نزدیک به ۲۰ میلیون کودک در کشور متاثر از جنگ شده و روان آنان آسیب دیده است. 

او تصریح کرد که طالبان از افزایش خشونت‌ها و جنگ به هدف نمی‌رسند و پیامد‌های جنگ این گروه تنها کشتار مردم ملکی و شهروندان افغانستان است. 

به گفته آقای نادری؛ در حال حاضر صدها جوان کشور در جنگ کشته می‌شوند و تنها راه حل دایمی، میز گفتگو است که این گروه باید در آن اشتراک ورزد. 

دکتور عالمه، معین امور حقوق بشر و جامعه مدنی وزارت دولت در امور صلح گفت که جنگ باعث ویرانی کشور و مهاجرات هزاران شهروند به کشورهای بیرونی شده است. 

خانم عالمه افزود که جنگ کنونی روزانه ۹ کودک قربانی می‌گیرد که این آمار نگران کننده است. 

بنفشه یعقوبی، کمیشنر کمیسیون حقوق بشر افغانستان در این نشست بیان کرد که جنگ باعث شده است که تمامی حقوق اساسی کودکان کشور زیر پا شود. 

او گفت که حکومت افغانستان به چند کنوانیسیون بین‌المللی حقوق اطفال الحاق کرده؛ اما به تعهدات خود نسبت به حقوق کودکان عمل نکرده است. 

این کمییشنر کمیسیون حقوق بشر خواستار آتش‌بس فوری شده و تصریح کرد که باید طرف‌های درگیر جنگ گفتگوهای صلح زیر سایه آتش‌بس و نبود خشونت‌ها ادامه دهند. 

این‌درحالی است که خشونت‌ها و جنگ در کشور هم زمان با آغاز دوباره‌ای گفتگوها میان هیات دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر، شدت یافته و چندین ولسوالی به دست طالبان سقوط کرده اند.

جنگ و خشونت؛ روزانه ۹ کودک افغان کشته می‌شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد