پاسخ-ملا-برادر-به-این-پرسش-چگونه-می‌توان-پیشرفت-کرد-

ملا عبدالغني برادر، معاون و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در یادداشتی زیر عنوان «چطور یک افغانستان با ثبات، مستحکم و پیش‌رفته داشته باشیم؟» به روند صلح و شرح موضع طالبان درباره مذاکرات و نظام آینده پرداخته است.

به گزارش افغان نیوز؛ ملا برادر در این نوشته برای رسیدن به «ثبات» بر برقراری «نظام مستحکم اسلامی» تأکید کرده و گفته است که برای جامعه جهانی به شمول سازمان ملل متحد به‌جای «نظام بی‌اختیار، غیرمتمرکز و فاسد»، افغانستان نیرومند، متحد و پاک از فساد سودمند است.

معاون سیاسی طالبان از توافق‌نامه دوحه به مثابه «راه» یاد کرده است که به گفته او، فرصت‌های خوبی را برای صلح باز کرد. او نوشته است که با عملی شدن این توافق‌نامه به شمول رهایی زندانیان، ختم فهرست سیاه و سایر مواد باقی‌مانده، زمینه برای پایان یافتن معضل کنونی مساعد می‌شود.

ملا برادر تأکید کرده است که در آستانه خروج نیروهای بین‌المللی باید روی ایجاد نظامی طبق خواست و آرمان مردم دست به کار شد. او نوشته است که «نظام واقعی اسلامی» بهترین وسیله برای حل مشکلات افغان‌ها است.

عبدالغنی برادر در این نوشته به نگرانی‌هایی مطرح شده پس از خروج نیروهای بین‌المللی نیز پرداخته و گفته است که پاسخ این نگرانی‌ها به «مذاکرات بین‌الافغانی» ربط دارد و نباید پیش از پیش با گمانه‌زنی‌ها فرصت مذاکرات از دست برود.

او از جامعه جهانی نیز خواسته است که به افغان‌ها اجازه دهد تا در مورد سرنوشت خود و کشورشان تصمیم بگیرند.

 معاون سیاسی طالبان درباره حقوق زنان و شهروندان نیز گفته است که طالبان «بر بنیادهای دین مبارک اسلام و در روشنی عنعنات پسندیده‌ جامعه افغانی، به حقوق همه اتباع مردان و زنان کشور خود، مثلاً آزادی بیان، تعلیم و تربیه، کار و….. خود را متعهد می‌دانیم». او تأکید کرده است که محیط و سهولت‌های مناسب برای آموزش و کار زنان فراهم می‌شود.

ملا برادر در این نوشته به سایر موارد از جمله مواد مخدر، استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر و نیز روابط با جهان اشاره کرده است.

این درحالی است که شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در مصاحبه با طلوع‌نیوز، گفت که اگر بن‌بست صلح نشکند، افغانستان به دهه نود برمی‌گردد.

پاسخ ملا برادر به این پرسش: چگونه می‌توان پیشرفت کرد؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد