جهش-ویروس-کرونا؛-شهروندان-کابل-به-قرنطین-پشت-پا-می‌زنند

مسوولان وزارت صحت عامه از عدم رعایت قرنطین از سوی شهروندان کابل انتقاد کرده و می‌گویند که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ رویداد مثبت دیگر نیز به ثبت رسیده است.

به گزارش افغان نیوز: وحید الله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه کشور امروز( شنبه، 9 حمل) طی یک نشست خبری در کابل گفت که از میان 15 رویداد تازه‌ای کرونا در کشور 11 رویداد در هرات، 3 رویداد در فراه و 1 رویداد دیگر در غزنی به ثبت رسیده که با این رقم شمار مبتلایان ویروس کرونا در کشور بدون چهار سرباز نیروهای خارجی به 106 تن رسیده‌اند.

آقای مایار افزود که شمار بهبود یافتگان مبتلابه ویروس کرونا در کشور به 5 نفر رسیده و تاکنون دو نفر در هرات و یک‌یک نفر دیگر در ولایت‌های دایکندی، کاپیسا و سمنگان پس از ابتلا به کرونا از نظر بهداشتی بهبود یافته‌اند.

سخنگوی وزارت صحت عامه از جدی گرفته نشدن محدودیت‌های روزگردی در کابل انتقاد کرده و گفت که اگر قیودات روز گردی از سوی شهروندان کابل جدی گرفته نشود، احتمال گسترش ویروس کرونا بسیار بلند است.

او تاکید کرد اگر اقدامات جدی در امر مبارزه با ویروس کرونا گرفته نشود، این احمتال وجود دارد که از جمعیت 32 میلیونی افغانستان 80 درصد آن که 25.6 میلیون نفر می‌شود به این ویروس مبتلا شوند.

آقای مایار از همکاری مردم چین با دولت‌اش در امر مبارزه با ویروس کرونا یادکرده و گفت که این امر باعث شده است که شمار مبتلایان ویروس کرونا در چین کمتر از صد هزار باشد و این «تجربه، پیام واضح برای مردم افغانستان دارد که باید دستورالعمل‌های وزارت صحت را جدی بگیرد».

آقای مایار از ایجاد لابراتوارهای تازه برای آزمایش ویروس کرونا در ولایت‌های مزار، قندهار، جلال‌آباد و پکتیا خبر داده و گفت که ظرفیت‌های موجود در لابراتوارهای کابل و هرات نیز افزایش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت صحت عامه در حالی از ایجاد لابراتوارهای تازه و افزایش ظرفیت در آن یاد می‌کند که عبدالقیوم رحیمی، والی هرات صبح امروز در گفتگویی تلویزیونی از ظرفیت و امکانات کم در لابراتوار تشخیص ویروس کرونا در این ولایت انتقاد کرد و گفت که این لابراتوار روزانه نزدیک به 50 رویداد مشکوک را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

آقای رحیمی تأکید کرد: در صورت که ظرفیت لابراتوار ولایت هرات افزایش داده شود و روزانه بیشتر از 50 رویداد مشکوک در آن آزمایش شود، این امکان وجود دارد که آمار مبتلایان ویروس کرونا در هرات بیشتر از آمار کنونی باشد.

بااین‌همه، حکومت روز گذشته( جمعه، 8 حمل) در نشست فوق‌العاده« طرزالعمل» مبارزه با شیوع کرونا را به تصویب رساند که بر بنیاد آن از شهروندان کابل خواسته‌شده دست‌کم تا سه هفته‌ در خانه بمانند و توصیه‌های وزارت صحت عامه را جدی رعایت نمایند. در این طرح آمده است که خروج از خانه تنها برای امور ضروری، خدمات صحی و تهیه مواد خوراکی مجاز است.

جهش ویروس کرونا؛ شهروندان کابل به قرنطین پشت پا می‌زنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد