حکومت-سرپرست-در-تامین-امنیت-اقلیت‌های-مذهبی-ناکام-است

دید‌بان حقوق بشر می‌گوید: در یک‌ سال گذشته حملات متعدد علیه هزاره‌ها و اقلیت‌های مذهبی انجام شده و امارت اسلامی برای محافظت از آنان ناکام مانده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ دیدبان حقوق بشر امروز(سه‌شنبه، 15 سنبله) در گزارشی گفته است که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی، داعش مسوولیت ۱۳ حمله علیه هزاره‌ها را بر عهده گرفته است که در نتیجه آن ۷۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که سیاست‌های طالبان که براساس آن حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان نقض می‌شود، آسیب‌های ناشی از حملات تروریستی را تشدید می‌کند.

در ادامه گزارش این سازمان آمده که با بازگشت امارت اسلامی به قدرت، هزاره‌ها به‌طور فزاینده‌ای نگران امنیت خود هستند.

یک باشنده ولایت بامیان به این سازمان گفته است: «طالبان هرگز هزاره‌ها را دوست نداشتند. آخرین باری که آن‌ها در قدرت بودند، بسیاری از ما را کشتند».

یکی از باشنده‌گان مزار شریف و از خانواده قربانیان گفته است: «ما دیگر فرزندان خود را به مکتب نمی‌فرستیم و دکان‌های خود را زودتر می‌بندیم. مسجد نیز پس از حمله بسته شده است».

دیدبان حقوق بشر با افرادی که مصاحبه کرده است گفته‌اند: در نتیجه حملات دچار افسردگی و ضربه شدید روحی شده‌اند.

فرشته عباسی، محقق بخش افغانستان دید‌بان حقوق بشر گفته است: «از زمان تسلط طالبان، جنگ‌جویان مرتبط با داعش حملات وحشیانه متعددی را علیه اعضای جامعه هزاره در حالی که به مکتب، سر کار یا نماز می‌روند، بدون واکنش جدی مقام‌های طالبان انجام داده‌اند».

عباسی تاکید کرده است که طالبان مکلف اند تا از مردم در معرض خطر محافظت و به قربانیان حملات و خانواده‌های آنان کمک کنند.

او گفته است: «رهبران گروه‌های مسلح ممکن است روزی به‌خاطر جنایات خود علیه هزاره‌ها و سایر جوامع با عدالت روبه‌رو شوند. مقام‌های طالبان که برای محافظت از اقلیت‌های مذهبی در برابر حملات اقدام نمی‌کنند، ممکن است در این جنایات سنگین شریک باشند».

این در حالی است که در یک سال گذشته گروه داعش مسوولیت چندین حمله بر امکان مذهبی شیعیه‌ها، سیک و هندوهای افغانستان را بر عهده گرفته است.

حکومت سرپرست در تامین امنیت اقلیت‌های مذهبی ناکام است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد