علمای-شیعه-مذهب-جعفری-به-رسمیت-شناخته-شود

مجمع علما و متنفذان تشیع افغانستان خواستار تامین عدالت اجتماعی و به رسمیت شناختن مذهب جعفری از سوی حکومت سرپرست شد.

به گزارش افغان نیوز؛ سید حسن فاضل‌زاده، رییس مجمع علما و متنفذان تشیع افغانستان در یک نشست خبری بر تامین عدالت اجتماعی درافغانستان تاکید کرده و گفت که با تامین عدالت اجتماعی، حقوق تمام اتباع افغانستان به شمول به رسمیت شناختن مذهب جعفری و احوال شخصیه اهل تشیع حاصل می‌شود.

فاضل زاده تعلیم و تحصیل را مهم‌ترین اصل اسلامی و حق تمام شهروندان کشور خوانده و افزود که مسدود ماندن مکاتب دخترانه مغایر اصول آشکار اسلام است.
او از از امارت اسلامی خواست که دروازه مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم را باز کند و بیش از این بهانه‌ بدست دشمنان مردم افغانستان ندهد.

فاضل‌زاده در مورد موضع گیری‌های سیاسیون مقیم خارج کشور در برابر حکومت سرپرست گفت: «امروز شیعه، سنی، پشتون، تاجیک و هزاره از جنگ و خشونت خسته‌اند و مطالبه همگی مردم افغانستان آرام زندگی کردن است».

او گفت که سیاسیون بیایند درکنار هم مطالبات خویش را از راه دوستی، برادری مطرح کرده و بدون درنظر گرفتن مسایل قومی، سمتی و حزبی به اساس لیاقت با امارت اسلامی تعامل کنند.

محمد احسانی، ربیس کمیسیون حل منازعات مجمع علماء و متنفذین تشیع افغانستان گفت که  این کمیسیون در یک سال گذشته بیش از 1200 مساله اختلافی حقوقی مردم را در هماهنگی با امارت اسلامی افغانستان حل و فصل است.
احسانی بربازشدن مکاتب دخترانه بالاترازصنف ششم تاکید کرده و گفت که مسدون ماندن مکاتب دخترانه هیچ دلیل شرعی و پشتیبانی قرآنی، فقهی، عرفی و اجتماعی ندارد.

این در حالی است که امارت اسلامی با گذشت یک سال از تسلط، مذهب جعفری را به رسمیت نشاخته و همچنان دروزاه مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم بازگشایی نکرده است.

 

آژانس افغان نیوز؛ مهدی انصاری

 

علمای شیعه: مذهب جعفری به رسمیت شناخته شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد