خطر-دست‌یافتن-داعش-و-القاعده-به-تجهیزات-امریکایی-در-افغانستان

مرکز مطالعات بین‌المللی مبارزه با تروریزم در گزارشی درباره خطر افتادن تجهیزات نظامی باقی‌مانده امریکایی در افغانستان به دست گروه‌های داعش و القاعده هشدار داده است.

به گزارش افغان نیوز؛ در این گزارش که با عنوان «سلاح‌ها در افغانستان: غنایم جنگی طالبان» منتشر شده، آمده است که طالبان قادر به حفظ تجهیزات ارتش افغانستان نیستند.

مرکز مطالعات بین‌المللی مبارزه با تروریزم گفته است که توانایی طالبان برای مدیریت سلاح‌های غربی که به دست آورده‌اند موضوعی مورد نگرانی کشورهای غربی است.

در گزارش این مرکز به انواع اسلحه و تجهیزات نظامی امریکایی در افغانستان و این که چه مقدار از آن‌ها را طالبان از آغاز سال ۲۰۲۱ از ارتش افغانستان بدست آورده‌اند، پرداخته شده است.

طبق این گزارش، سلاح‌های سبک مانند تفنگ‌های تهاجمی، تفنگچه و مسلسل و همچنین سلاح‌های سنگین مانند موشک، هواپیما، هلیکوپتر و موترهای زرهی، پس از تسلط طالبان به دست این گروه افتاده است.

تخمین زده می‌شود که کمتر از یک سوم از ۸۸ میلیارد دالر که برای ایجاد نیروهای امنیتی پیشین افغانستان مصرف شده، هزینه تهیه این‌سلاح‌ها و تجهیزات نظامی شده است.

گفته شده است که امریکا تنها در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، به ارتش دولت پیشین افغانستان ۷ هزار عدد مسلسل و بیش از ۲۰ هزار نارنجک کمک کرده است.

همچنین تنها طی ماه‌های اپریل ۲۰۲۱ تا جولای ۲۰۲۱ در حالی که امریکا در حال تکمیل خروج آخرین سربازانش از افغانستان بود به تسلیحاتی به ارزش بیش از ۲۱۲ میلیون دالر شامل راکت، مواد انفجاری و مهمات در اختیار نیروهای ارتش افغانستان قرار داده شد.

همزمان ادعا می‌شود که بخشی از تجهیزات ارتش پیشین افغانستان به شماری از کشورهای همسایه قاچاق شده است.

به تازگی شیخ رشید؛ وزیر داخله پاکستان ادعا کرده است که طالبان پاکستانی به تجهیزات ناتو دست یافته‌اند.

از سویی هم، مقام‌های امریکایی نگران هستند که تجهیزات باقی‌مانده در افغانستان در اختیار روسیه و چین قرار گیرند.

خطر دست‌یافتن داعش و القاعده به تجهیزات امریکایی در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد