داکتران-بدون-مرز-سوءتغذیه-کودکان-در-افغانستان-افزایش-یافته-است

سازمان داکتران بدون مرز (MSF) هشدار داده است که موارد سوءتغذیه شدید در میان کودکان جنوب افغانستان به‌طور چشمگیری افزایش یافته و شمار بیشتری از کودکان در وضعیت بحرانی به مراکز درمانی این سازمان منتقل می‌شوند.

به گزارش افغان نیوز: این سازمان کاهش کمک‌های بین‌المللی، خشک‌سالی‌های پی‌درپی، ناامنی غذایی و اختلال در زنجیره تأمین مواد غذایی و درمانی را از عوامل اصلی تشدید این بحران عنوان کرده است.

آنا لیلیا باندا، هماهنگ‌کننده بخش صحی داکتران بدون مرز در جنوب افغانستان، گفته است که بسیاری از کودکان زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که وضعیت صحی آنان به مرحله بحرانی رسیده است.

به گفته او، این موضوع علاوه بر افزایش ناامنی غذایی، نشان‌دهنده ضعف در شناسایی و درمان زودهنگام سوءتغذیه نیز است.

بر اساس آمار این سازمان، از ماه جنوری تا اپریل ۲۰۲۶، شمار بستری کودکان مبتلا به سوءتغذیه شدید در مراکز درمانی داکتران بدون مرز در ولایت‌های هلمند و کندهار، بیش از ۳۰ درصد نسبت به میانگین سه سال گذشته افزایش یافته و بیشتر این بیماران را کودکان زیر یک سال تشکیل می‌دهند.

داکتران بدون مرز همچنین اعلام کرده است که در این مدت، بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه شدید در مرکز درمانی شفاخانه ولایتی بست هلمند بستری شده‌اند؛ رقمی که بیش از دو برابر آمار مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است. در ولایت کندهار نیز بیش از ۵۷۰ کودک تحت درمان قرار گرفته و بیش از ۳۰۰ بیمار برای دریافت خدمات تخصصی‌تر به مراکز صحی دیگر ارجاع شده‌اند.

این سازمان تأکید کرده است که سوءتغذیه مادران نیز سلامت نوزادان و کودکان را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و کمبود مواد غذایی، توانایی مادران در تغذیه مناسب فرزندانشان را کاهش داده است.

داکتران بدون مرز از کمک‌کنندگان بین‌المللی، مسئولان بخش صحت و نهادهای امدادرسان خواسته است با تأمین فوری بودجه، مواد غذایی درمانی و تجهیزات طبی، برای جلوگیری از گسترش بحران سوءتغذیه و افزایش مرگ‌ومیر کودکان در افغانستان اقدام کنند.

 

داکتران بدون مرز: سوءتغذیه کودکان در افغانستان افزایش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد