داکتران-نسایی-ولادی-از-حکومت-خواستار-حمایت-شدند

انجمن داکتران نسایی ولادی می‌گویند که افغانستان بلندترین میزان مرگ‌ومیر مادران را در سطح آسیا دارد که از هر صد هزار مادر، ۶۳۸ تن آن هنگام ولادت جان شان را از دست می‌دهند.

به گزارش افغان نیوز؛ نجما سما شفاجو، رییس انجمن داکتران نسایی ولادی افغانستان امروز ( شنبه، ۷ عقرب) در یک سمینار علمی گفت که پس از تحولات سیاسی در کشور بیشتر شفاخانه‌های دولتی و شخصی با کمبود داکتران زن و تجهیزات مواجه است.

او گفت که انجمن داکتران نسایی ولادی افغانستان به منظور کاهش مرگ‌ومیر مادران، این سمینار یک هفته‌ای را برای ارتقای ظرفیت داکتران نسایی ولادی با حضور و متخصصان خارجی در کابل برگزار نموده است.

رییس انجمن داکتران نسایی ولادی افغانستان می‌گوید که پس از تحولات سیاسی، بیشتر داکتران باتجربه کشور را ترک کردند که این امر ضایع بزرگی برای نظام صحی کشور است.

او از امارت اسلامی خواستار توجه جدی در بخش نسایی ولادی شده و گفت که حکومت باید تمام شفاخانه‌های کشور را از لحاظ تجهیزات و نیروی بشری معیاری بسازد.

داکتر شهربانو ابراهیم‌زاده، مشاور تخنیکی انجمن نسایی ولادی افغانستان گفت که در شفاخانه‌های دولتی متقاضی زیاد است اما؛ بیشتر شفاخانه‌های دولتی با کمبود داکتران زن و نیروی متخصص مواجه است.

او افزود که آمار مرگ‌ومیر ماداران در کشور بیشتر از آن چیزی است که سازمان صحی جهان و وزارت صحت عامه همگانی‌ می‌کند زیرا؛ در بیشتر روستاهای کشور آمار مرگ‌ومیر مادران ثبت نمی‌شود.

خانم ابراهیم‌زاده از امارت اسلامی خواستار توجه جدی در بخش نسایی ولادی شده و می‌گوید که حمایت از داکتران نسایی ولادی «در واقع حمایت از هر زن و طفل افغان می‌باشد و حکومت نباید صحت را در بازی‌های سیاسی دخیل بسازد».

او خواستار بازگشایی دروازه‌ مکاتب به روی دختران شده و گفت که باید دختران تحصیل نمایند تا از مرگ‌ومیر مادران جلوگیری شود.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

داکتران نسایی ولادی از حکومت خواستار حمایت شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد