رسیدگی-به-بیش-از-۷هزار-قضیه-خشونت-علیه-زنان

دادگاه عالی کشور اعلام نموده که از آغاز سال ۱۳۹۴ تا اکنون ۷۲۴۶ قضیه خشونت علیه زنان، از سوی محاکم ابتداییه، استیناف و فرجام، مورد رسیده‌گی قرار گرفته است.

به گزارش افغان نیوز: امان‌الله ایمان، سخنگوی دادگاه عالی به روز چهارشنبه( ۱۵ حوت) طی یک نشست خبری در کابل گفت که از مجموع قضایای خشونت علیه زنان که مورد رسیده‌گی قرار گرفته است، ۹۲۰ مورد آن را تجاوز جنسی ۷۲۰ مورد لت و کوب، ۳۲۰ مورد قتل، ۱۴۵ مورد آزار و اذیت زنان، ۱۱۳ مورد خودکشی، ۸۷ مورد ضرب و جرح و ۴۱ مورد را مجروحیت زنان تشکیل می‌دهد.

به گفته وی؛ ۴۹۰۰ قضیه دیگر را، مواردی مجبور نمودن به فحشا، تهدید به مرگ، سقط جنین، اختطاف، ازدواج قبل از تکمیل سن قانونی، فروش زنان و ممانعت از حق ازدواج تشکیل می‌دهند که عاملان آن مطابق قوانین نافذه کشور، به گونه عادلانه از سوی محاکم، به مجازات محکوم شده‌اند.

بر اساس بررسی دادگاه عالی؛ ولایت کابل با داشتن ۱۰۷۴ قضیه و هرات با داشتن ۴۱۲ قضیه، از شمار ولایاتی بوده‌اند که بیشترین قضایای خشونت علیه زنان در آن به ثبت رسیده است. ولایت‌های بلخ، کندز و کندهار به ترتیب با داشتن ۲۷۳، ۲۵۷ و ۶۷ قضیه در رده‌های بعدی قرار دارند.

سخنگوی دادگاه عالی همچنان گفت که به  ۳۵۰۹ پرونده دیگر خشونت علیه زنان که ولایت‌های گوناگون را شامل می‌شوند، به گونه عادلانه و مطابق قوانین نافذه کشور رسیده‌گی شده است. امان‌الله ایمان، ایجاد دیوان ویژه رسیده‌گی به قضایای خشونت علیه زن به سطح فرجامی و ایجاد محاکم اختصاصی خشونت علیه زن در ۲۲ ولایت کشور را که در جریان دو سال اخیر ایجاد شده‌اند، از اقدامات موثر رهبری این نهاد خواند.

به گفته وی، تشکیل این نهادها کمک می‌کند تا نظارت جدی از جریان رسیده‌گی و نحوه دسترسی به عدالت برای زنان، از سوی محاکم کشور فراهم شود.

رسیدگی به بیش از ۷هزار قضیه خشونت علیه زنان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد