رییس-جمهور-غنی-هوای-شهر-کابل-را-کشنده-خواند

رییس جمهور غنی می گوید که اکنون هوای شهر کابل به گونه قابل توجهی آلوده و کشنده است و این وضعیت وخیم به اقدامات عاجل و عملی نیاز دارد.

به گزارش افغان نیوز: محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، در نشستی که با مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست و شاروالی کابل داشته است، از کارکردها و اقدامات انجام شده در عرصه جلوگیری از آلوده‌گی هوا انتقاد کرده و گفته است که آلوده‌گی هوا‌ی کابل «قابل پذیرش» نیست و باید اقدامات جدی‌تر شود.

وی تصریح کرده است که برای داشتن هوای پاک و سالم، باید در کنار برنامه‌های درازمدت، اقدامات عاجل دیگر نیز صورت گیرد. زیرا اکنون هوای شهر کابل به گونه قابل توجهی آلوده و کشنده است و این وضعیت وخیم به اقدامات عاجل و عملی نیاز دارد.

آقای غنی با اشاره به عوامل درجه یک آلوده‌گی هوا در شهر کابل، به مسوولان نهادهای مربوط دستور داده است تا به «زودترین فرصت»، عاملان درجه یک آلوده‌گی هوا را شناسایی و مکلف سازند که از مواد سوخت بی‌کیفیت استفاده نکنند.

محمداشرف غنی در ادامه از استفاده‌کننده‌گان مواد سوختی خواسته است که به ‌جای آن از مواد سوخت باکیفیت و انرژی‌های بدیل استفاده کنند. هم‌چنان آقای غنی از باشنده‌گان شهر کابل خواست که برای جلوگیری از تولید دود، از «فلتر‌های تصفیه دود معیاری» استفاده کنند.

افزون بر این، رییس جمهور کشور مالکان شهرک‌های کلان، بلند‌منزل‌ها،‌ خشت‌پزی‌ها، حمام‌ها، سالون‌های عروسی و فابریکه‌های تولیدی را از عاملان اصلی آلوده‌گی هوا در کابل یاد کرده و گفته است که آن‌ها به‌ خاطر منافع شخصی‌شان،‌ حیات جمعی مردم کابل را با خطر مواجه کرده‌اند. پ

غنی از نهادهای مربوط خواسته است که با عاملان تولید دود در شهر کابل برخورد جدی کنند. زیرا کسانی‌ که حیات جمعی را به ‌خاطر منافع شخصی به خطر می‌اندازند، قابل قبول نیست و نباید از هیچ نوع برخورد قانونی دریغ شود. علاوه بر این، رییس جمهور غنی از ریاست ترافیک کابل نیز خواست که از تردد وسایط نقلیه که به گونه‌ی بی‌رویه دود تولید می‌کنند، جلوگیری کند.

اشرف غنی از جانب دیگر تصریح کرده است که ارگ ریاست جمهوری برای کاهش آلوده‌گی هوا پیش‌قدم شده و استفاده از مواد سوخت دودزا را متوقف کرده است. بنابراین، سایر ادارات دولتی نیز برای کاهش آلوده‌گی هوا، اقدام کنند و از مواد سوخت غیرمعیاری استفاده نکنند. تمام ادارات دولتی برای گرم کردن و تنویر دفتر‌های‌شان پلان استفاده از «انرژی سولری» را روی دست گیرند.

رییس جمهور کشور خاطر‌نشان ساخت که درباره استفاده از انرژی سولری، با شرکت‌های عرضه‌‌کننده‌ی انرژی آفتابی در حال بحث است و در آینده نزدیک برنامه استفاده از انرژی آفتابی را در تمام ادارات دولتی آغاز می‌کند.

آقای غنی به وزارت امور داخله هدایت داده است، در صورتی‌ که عاملان درجه یک آلوده‌گی هوا از توصیه‌های شاروالی کابل و اداره ملی حفاظت از محیط زیست مبنی بر تغییر مواد سوخت و نصب فلتر‌های تصفیه‌کننده دود تخلف ورزند، مورد پی‌گرد قرار داده به لوی‌سارنوالی معرفی کند.

اشرف ‌غنی به نهادهای مسوول هدایت داده که یک خط تماس تلفنی در دفتر ریاست‌ جمهوری و یک خط تماس تلفنی در وزارت داخله ایجاد شود تا در صورت غفلت و یا فساد کارمندان حکومتی در تطبیق این برنامه، مردم بتوانند مستقیماً پیام خود را به ریاست‌ جمهوری برسانند.

این درحالی است که هوای شهر کابل هم‌زمان با شروع فصل سرما به شدت آلوده می شود،‌ زیرا در این فصل باشنده‌گان شهر کابل برای گرم ساختن خانه‌های‌شان از مواد سوخت فسیلی و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند

رییس جمهور غنی هوای شهر کابل را کشنده خواند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد