زلزله-هرمزگان-ایران-پنج-کشته-و-زخمی-برجای-گذاشت

رسانه‌های دولتی ایران گزارش داد‌ه‌اند که زلزله پی‌هم با قدرت ۶.۱ و ۶.۳ ریشتری همراه ده‌ها پس لرزه ولایت« هرمزگان» را تکان داده که در اثر آن پنج نفر کشته و ۴۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش افغان  نیوز؛ رسانه دولتی« ایرنا» گزارش داده که از ساعت ۲:۲ بامداد امروز(شنبه، 11 سرطان) تا ساعت  ۵:۵۶ سیزده بار بندر خمیر و مناطق اطراف آن را تکان داده است.

از این میان بزرگی ۲  زلزله ۶.۱ . ۶.۳ ریشتر بوده که در نتیجه‌ای آن تاکنون 5 تن کشته و 44 تن دیگر زخمی شده و باشندگان شهرهای اطراف به ویژه بندرعباس را به جاده‌های شهر کشانده است.

مرکز لرزه‌نگاری امریکا از وقوع سومین زمین لرزه با قدرت ۶ ریشتر در ۳۱ کیلومتری بندر خمیر واقع در ولایت هرمزگان ایران یک دقیقه پس از رخداد زلزله ۵.۷ ریشتری خبر داد که منابع ایرانی قدرت این زلزله را ۶.۳ ریشتر برآورد کرده‌اند.

پس‌لرزه‌های این زلزله در کشورهای امارات عربی متحده، قطر، عمان، پاکستان، بحرین و افغانستان نیز احساس شده است.

طبق گفته‌های محمدحسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران ایران، تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی به حالت آماده باش درآمده و تیم‌های ارزیابی از سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و فرمانداری‌ها به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

رسانه‌های ایران به نقل از محمد بیانبانرو، عضو شورای اسلامی روستای«سایه خوش» در نزدیکی  بندرلنگه خبر داده‌اند که ۳ نفر جان باخته در این روستا از زیر آوار خارج شده‌اند و ۱۹ نفر دیگر زخمی نیز توسط تیم‌های امدادی به مراکز صحی انتقال یافته اند.

مقام‌های محلی علت کاهش تلفات را فرار مردم از ساحات مسکونی به ساحات امن در زلزله نخست اعلام‌ کرده‌اند.

مدیر هلال احمر هرمزگان می‌گوید که روستای«سایه‌خوش» با بیش از ۳۰۰ خانوار، کانون اصلی زمین‌لرزه بوده که بیشترین خسارت‌ها را متحمل شده است.

او گفت:« بعد از وقوع زلزله نیروهای امدادی در محل برای امداد رسانی حضور پیدا کردند که پس از پایان عملیات جستجو ونجات کار توزیع اقلام زیستی بین زلزله زدگان آغاز شده است».

بر اساس گفته‌های مدیر هلال احمر هرمزگان هم اکنون کار نصب چادر و اسکان موقت زلزله زدگان روستای سایه خوش بندرخمیر آغاز شده و قرار است ۳۰۰خانوار ضمن اسکان در چادرهای امدادی، اقلام زیستی بویژه مواد اولیه وغذا بین آنان توزیع شود.

به گفته او بیشترین خسارات در روستای«سایه خوش» با ۳۰۰ خانوار است که منازل قدیمی بیشتر آنان تخریب شده است.

این در حالی است که دو هفته پیش زمین لرزه‌ای قدرتمند ولایت‌های پکتیکا و خوست افغانستان را نیز تکان داد که تلفات سنگین مالی و جانی در پی داشت.

زلزله هرمزگان ایران پنج کشته و44 زخمی برجای گذاشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد