زنان-افغان-به-عنوان-یک-انسان-مورد-احترام-قرار-گیرند

رولا سعاده غنی بانوی اول کشور می‌گوید؛ زنان نیز همانند مردان حق زندگی دارند و خشونت علیه این قشر جامعه ختم گردیده و باید به آنها احترام شود.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز؛ رولا سعاده غنی بانوی اول امروز (یکشنبه 15 حوت) در یک پیام ویدیویی گفت؛ زنان افغان همواره با خشونت دست و پنجه نرم کرده اند و بیشتر از این خشونت علیه این قشر جامعه بس است و آنان نیز همانند مردان حق زندگی دارند.

رولا غنی گفت؛ افغانستان بدون حضور زنان پیشرفت کرده نمیتوانند و باید زنان در همه عرصه ها حضور پیدا کنند. او بیان داشت؛ گروه‌های مخالف دولت شهروندان ملکی را مورد هدف قرار میدهند و وی از گروه‌های درگیر جنگ با دولت افغانستان خواست که به خشونت علیه افراد ملکی از جمله زنان نقطه پایان بگذارند.

از سوی دیگر اکرام الدین یاور معین وزارت امور داخله گفت؛ زنان با مشکلات خودسوزی، محرومیت از تحصیل و دیگر مشکلات دست و پنجه نرم میکنند و این در حالیست که حضور زنان در تامین امنیت کشور یک نیاز اساسی برای جامعه میباشد.

آقای یاور افزود؛ به اساس تعهد حکومت افغانستان به جامعه جهانی باید تا پایان سال 1396 حکومت افغانستان چنج هزار پولیس زن را در صفوف نیروهای امنیتی جذب و تعلیم دهد.

معین اداری وزارت امور داخله بیان داشت؛ وزارت داخله در کابل و دیگر ولایت های کشور تاکنون بیشتر از سه هزار پولیس را به خدمت گرفته است و تا پایان سال 96 این رقم به 5 هزار خواهد رسید.

یاور افزود؛ زنان پولیس با مشکل ارتقاء ظرفیت مواجه اند و حکومت افغانستان برای رشد ارتقاء ظرفیت زنان پولیس با کشورهای ترکیه و هندوستان تفاهم نامه‌ی را امضاء کرده است که زنان پولیس را برای آموزش به این کشورها بفرستد. او گفت؛ در حال حاضر 300 خانم پولیس در کشور ترکیه در حال تحصیل هستند و این رقم در آینده نزدیک افزایش پیدا میکند.

در همین حال جنرال نظیفه ذکی عضو مجلس نمایندگان گفت؛ وزارت داخله همواره بین زنان و مردان تبعیض قایل شده و میشود این عمل وزارت امور داخله خلاف ماده 22 قانون اساسی کشور است.

خانم ذکی گفت؛ تنها رئیس جندر وزارت امور داخله خانم است و این برای زنان کافی نیست.

این عضو مجلس نمایندگان بیان داشت؛ وزارت داخله به زنان شایسته احترام ندارد و کسانی را به خدمت مگیرند که پول و واسطه داشته باشند. او افزود؛ زنان در وزارت داخله حضور دارند که سواد نوشتن ندارند و جامعه چگونه از چنین افراد انتظار تامین امنیت را داشته باشند.

 

زنان افغان به عنوان یک انسان مورد احترام قرار گیرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد