طرح-عملی-هفت-شهرک؛-در-افغانستان-آماده-ساخت-است

وزارت شهرسازی و مسکن از آماده سازی و تطبیق طرح عملی هفت شهرک بزرگ و یک شلتر خبر می دهد.

به گزارش افغان نیوز: نیلوفر لنگر سخنگوی وزارت شهرسازی و مسکن، امروز یک شنبه (22حوت) میگوید؛ وزارت شهرسازی و مسکن در سال 1395 به تعداد 850 پلان تفصیلی، 100 پلان استراتیژیک، 20 پلان منطقوی برای شهرهای کشور، طرح و دیزاین 103 شهرک برای معلمین، 4 شهرک برای قالین بافان، و  61 شهرک برای مهاجرین را به انجام رسانیده است.

این وزارت همچنان در عرصه مسکن، دو شهرک بزرگ را عملا به بهره برداری سپرده است و هزینه ساخت و ساز دو شهرک بزرگ دیگر را از حمایت های بین المللی بدست آورده است و همچنان طرح و پلان عملی 7 شهرک دیگر و یک شلتر را آماده تطبیق نموده است.

پروژه شهرک چین با ده هزار واحد مسکونی، پروژه شهرک قطر با یک هزار واحد مسکونی، طرح و پلان شهرک پولیس، طرح و پلان شهرک سره میاشت واقع در افشار، طرح و پلان شهرک نساجی بگرامی، طرح و پلان مسکن قابل استطاعت در گرگاه هرات، طرح و پلان بلاک های رهایشی خوست، طرح و پلان بلاک های رهایشی کاپیسا، طرح و پلان شهرک رهایشی شرن، طرح و پلان شلتر در ساحه مسلخ هرات برای بیجا شده گان شهرک های است که آماده تطبیق میباشند.

خانم لنگر اضافه کرد که در کنار این دو بخش کاری، وزارت شهرسازی و مسکن در سال 1395 پروژه بازسازی و تحکیم قصر دارالامان را با هزینه 20000 (بیست هزار دالر آمریکایی) برای مدت 4 سال آغاز نمود که در مدت 7 ماه بخش اول کار این پروژه به اتمام رسید.

تیم کاری این پروژه، حکم ترمیم، بازسازی و نوسازی آبدات تاریخی و مساجد جامع در تمام ولایت کشور با هزینه 15 میلیون دالر توسط تیم کاری وزارت شهرسازی و مسکن، از سوی مقام ریاست جمهوری صادر شد.

پروژه ترمیم و تحکیم آبدات تاریخی هم اکنون برای بیش از 2000 شهروند امکان کار را فراهم کرده است.

همچنان در سال 1395 وزارت شهرسازی و مسکن پروژه حمایت از انکشاف شهری را به ارزش 20 میلیون دالر از بانک جهانی دریافت نمود و اکنون قرار است این مبلغ گسترش یافته و به 200 میلیون دالر برسد.

سخنگوی وزارت شهرسازی و مسکن علاوه نمود که در سال 1395 اداره انسجام پروژه های ساختمانی در چوکات وزارت شهرسازی و مسکن ترتیب گردید که وظیفه آن انسجام روند انتقال پروژه های ساختمانی سایر وزارت ها به وزارت شهرسازی و مسکن میباشد.

وزارت شهرسازی تصریح میکند که تا اکنون به تعداد 446 پروژه جدید از سایر وزارت خانه ها به این وزارت انتقال کرده است و نیز به مبلغ 20 میلیون دالر بودجه این پروژه ها تاکنون به حساب وزارت شهرسازی و مسکن انتقال یافته است.

همچنان وزارت شهرسازی و مسکن در سال 1395 طرح و دیزاین شهرک فشرده در ساحه دارالامان را آماده نمود تا وزارت خانه ها و ادارات دولتی به این منطقه انتقال یابند و اکنون کار روی تنظیم بودجه هر وزارت جریان دارد و قرار است در سال جدید خورشیدی کار ساخت و ساز حد اقل 7 وزارت خانه در این ساحه آغاز گردد.

این در حالی است که وضعیت شهری در تمام ولایات قابل نگرانی میباشد و نیاز مبرم برای بازسازی دارد، همچنان بیش از 50درصد آبدات تاریخی که نشان دهنده هویت تاریخی شهرهای افغانستان است؛ در معرض نابودی قرار دارد.

طرح عملی هفت شهرک؛ در افغانستان آماده ساخت است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد