زنگ-خطر؛-مبارزه-با-کرونا-به-بن‌بست-می‌رسد

مجتمع سرتاسری هماهنگی اتحادیه ها و انجمن های طبی افغانستان خواستار ایجاد یک کمیته مسلکی و با صلاحیت شده و هشدار داد که بی‌توجهی حکومت نسبت به پرسونل صحی، روند مبارزه با ویروس کرونا را به بن بست مواجه خواهد کرد.

به گزارش افغان نیوز: داکتر عباس فقیری عضو مجتمع سرتاسری هماهنگی اتحادیه ها و انجمن های طبی افغانستان امروز شنبه( 27، ثور ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت که هر کشور نظر به وضعیت اقتصادی، موقعیت جغرافیایی، سطح آگاهی مردم و نفوس اش برای مبارزه با ویروس کرونا راهکار ترتیب کرده است؛ اما افغانستان را نباید با کشور های اروپایی و امریکایی مقایسه کرد.

او گفت: مدل ها و پلان های که در امر مبارزه با ویروس کرونا در کشور های دیگر تطبیق شده است، در افغانسان چاره ساز نبوده و موثریت خوبی نداشته است. بنابراین، باید راهکار ها براساس وضعیت اقتصادی کشور و معیار های قابل تطبیق آماده شود.

آقای فقیری بیان کرد، « تیم مدیریتی در افغانستان غیرمسلکی بوده و با امراض شناسی، آشنایی ندارند. بنابراین، باید یک تیم اکادمیک که متشکل از سایر بخش های طبی نیز باشد، ساخته شود تا حداقل یک راهکار مناسب را در امر مبارزه با ویروس کرونا عملی سازد.»

وی افزود: مدیریت مساعدت جهانی که به آدرس مردم افغانستان صورت می گیرد باید توسط کمیته فوق بصورت مساویانه، صادقانه و عادلانه صورت گیرد.

در همین حال، نجم سما عضو دیگر این اتحادیه گفت: پرسونل صحی مانند نیروهای امنیتی در خط مقدم نبرد با ویروس کرونا قرار دارند، با وجود مشکلات زیاد، تاکنون عقب نیشنی نکرده و تلاش های شبانه روزی خویش را در این راستا انجام داده اند.

وی اظهار داشت، « نگرانی این است که تاکنون بیش از 400 تن از پرسونل صحی به این ویروس مصاب و بیش از ده ها تن جان باخته اند؛ اما حقوق شان پرداخته نشده است. به گفته وی، پرسونل صحی مصونیت کاری، لباس استندرد، ماسک و سایر مواد لازمه برای مبارزه با این پدیده در  دسترس ندارند، پس چگونه انتظار عرضه خدمات بهتر را از این تیم تقوع داشت.»

به گفته وی، کسانی که در شفاخانه های مختلف کار می‌کنند، جای درست و مناسب برای قرنطین و همچنان وسایل محافظتی استندرد برای شان در نظر گرفته نشده است. بنابراین، حکومت باید به سربازان صحی توجه جدی نموده و مشکلات آنان را حل کند، در غیر آن مبارزه با کرونا دشوار خواهد بود.

این درحالی است که مسوولان وزارت صحت کشور اعلام کرده اند که در 24 ساعت گذشته 349 واقعه مثبت ویروس کرونا در کشور به ثبت رسیده است که با ثبت این رویداد، آمار مجموعی مبتلایان به بیماری کووید – 19 در کشور به شش هزارو 400 تن رسیده است.

زنگ خطر؛ مبارزه با کرونا به بن‌بست می‌رسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد