سال-روان-میلادی-تعیین-کنند-جنگ-افغانستان؛-آیا-صلح-تامین-خواهد-شد-

شماری از کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان می‌گویند که سال ۲۰۲۰ میلادی تعیین کننده جنگ و صلح این کشور است و در صورت که پروسه صلح افغانستان به نتیجه نرسد، جنگ در جریان امسال شدت یافته و ناامنی‌ها در سرار کشور گسترش می‌یابد.

به گزارش افغان نیوز: عتیق الله امرخیل، آگاه نظامی در مصاحبه‌ای با آژانس افغان نیوز، می‌گوید:« اگر طرف‌های درگیر جنگ افغانستان به دیدگاه مشترک دست پیدا نکنند و پیشرفت‌های در راستان صلح نداشته باشند، جنگ در جریان سال روان میلادی در کشور شدت پیدا می‌کند و نا امنی‌ها بیشتر شده و تلفات نیز افزایش می‌یابد».

آقای امر خیل با بیان این‌که سال 2019 میلادی برای افغانستان خونبار ترین سال از لحاظ امنیتی بوده است، گفت که قرار بود مذاکرات صلح در این سال به نتیجه برسد؛ اما تا کنون از سرنوشت مذاکرات صلح خبری نیست و صلح افغانستان در تاریکی کامل قرار گرفته است.

این آگاه نظامی در مورد به نتیجه رسیدن پروسه صلح افغانستان در سال روان میلادی ابراز ناامیدی کرده و می‌افزاید که از شرایط و اضاع مذاکرات صلح و جنگ این گونه برداشت می‌شود که امریکا و طالبان در مذاکرات صلح صادق نیستند و هر طرف بر خواسته‌های تاکید دارند که به ضرر پروسه صلح تمام‌ می‌شود. و اگر شرایط چنین دوام پیدا کند، دست کم در شش ماه نخست سال 2020 پروسه صلح به نتیجه نمی‌رسد.

به باور آقای امر خیل بحث دوام حضور نیروهای امریکایی و کمک‌های مالی این کشور برای افغانستان نیز در سال 2020 در حالت ابهام قرارد دارد، و در این مورد گفته های متناقص از سوی مقام‌های امریکا مطرح می شود که به نفع صلح افغانستان نیست و می‌تواند مورال و جرات طالبان را افزایش دهد.

او تاکید کرد: «در صورت که کمک‌های جامعه جهانی و امریکا کاهش و یا قطع شود، مشکلات زیادی برای افغانستان به جود می‌آید، چون افغانستان از نقطه نظر اقتصاد ضعیف است و نمی تواند قوت نظامی و ارتش خود را حفظ کند».

قدوس خطیبی کارشناس مسائل سیاسی بر این باور است که با توجه به مشکلات سال‌ گذشته میلادی سال 2020 نیز خالی از دشواری‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی برای مردم و حکومت افغانستان نیست.

آقای خطیبی می گوید که صلح در سال جاری میلادی بحث دامنه‌داری است و در صورت که طرف‌های دخیل به پروسه صلح و جنگ افغانستان تمایل به صلح داشته باشند صلح تامین شدنی است؛اما اینکه در سال جاری میلادی به گونه حتمی صلح تامین شود زیاد باورمندی وجود ندارد.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی این احتمال وجود دارد که سه ماه نخست سال 2020 میلادی به نسبت اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات و نا رضایتی از آن ماه‌های دشوار و پر تنش برای مردم و حکومت افغانستان باشد.

خطیبی ریشه‌های جنگ افغانستان را در توزیع قدرت سیاسی دانسته و می‌گوید طالبان که در میدان‌‌های جنگ می‌جنگند ممکن است به جنگ افغانستان نگاهی دینی داشته باشند؛ اما برای سران و رهبران گروه طالبان مسئله قدرت مطرح است اگر به آنان قدرت داده شود میدان جنگ را ترک و به میز گفتگوهای صلح حاضر خواهند شد.  

او تاکید کرد: «در حال حاضر مذاکرات امریکا با طالبان و پس از آن که قرار است گفتگوهای بین‌الافغانی مطرح شود، در تمامی این روندها بحث توزیع قدرت مطرح است اگر به طالبان قدرت داده شوند آنان از هرنوع پیش شرط در راستای صلح دست می کشند».

آقای خطیبی با تاکید این‌که حکومت افغانستان نمونمه دیگر است که همانند گروه طالبان به دنبال قدرت هستند، گفت که اگر برای رهبری حکومت وحدت ملی مسئله ماندن در قدرت سیاسی حل و بحث انتخابات مشخص شود، از هرنوع طرح و پیش شرط‌های که مانع پیشرفت گفتگوی صلح می‌شود، خود داری خواهند کرد.

این کار شناس مسائل سیاسی افغانستان در مورد اینکه جامعه جهانی وامریکا در سال 2020 کمک‌های نظامی و اقتصادی خود را ادامه خواهتد داد یا خیر، افزود که جامعه جهانی و در راس آن امریکا برای منافع مردم افغانستان نیامده است و تا زمان که منافع  آنان از خاک افغانستان مورد تهدید باشد، در این کشور حضور خواهند داشت و برای حضور خویش مکلف هستند که مبلغی را هم زیر نام کمک‌های مالی در بخش‌های مخلتف اقتصادی و نظامی پرداخت کنند.

با این همه بر بنیاد آماری‌های که روز جمعه از سوی وزارت امور داخله افغانستان به نشر رسید، نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی( 2019) بیش از 7 هزار غیر نظامی در حملات انتحاری و انفجاری گروه طالبان کشته و یا هم زخمی شده اند.

سال روان میلادی تعیین کنند جنگ افغانستان؛ آیا صلح تامین خواهد شد؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد